Trädgårdsliv & Design


Dags att beskära äppelträd!

I de allra flest villaträdgårdar finns det oftast äppelträd och nu är det hög tid att beskära dem. Själv tycker jag att det är alltid lika svårt varje år. Träden är ju aldrig lika år för år och jag  utgår från en del regler som jag har hämtat från bland annat från Beskärningas boken och Träd- deras biologi och vård av Klaus Vollrecht.

Jag har fått en del mail och inlägg på frågor angående hur man ska beskära och jag skriver därför lite kort och visar en del bilder som enkelt beskriver vad man ska tänka på. Är något oklart så meddela mig gärna så ska jag försöka förtydliga det.

Hur beskär man då?

  • Först tar man bort tätt sittande och överflödiga grenar och kvistar som sitter inne i kronan.
  • Ta bort vattenskott som bildats under året, men lämna några få kvar som kan utvecklas till nya bra grenar.
  • Ta bort grenar som växer inåt mot kronan.
  • Ta bort en av de grenar som korsar en annan eller skaver mot varandra.
  • Man får inte ta bort mer än 40 % av kronvolymen.
  • Man ska se till att få jämn fördelning av grenar i kronan.
  • Ta bort grenar med spetsig vinkel.
  • Bibehålla trädets typiska kronform.
  • Gren får max vara 10 cm i diametern vid borttagning om inte grenen är skadad och fara för omgivningen.
  • Ta bort skadade grenar.
  • Beskär ett träd i taget för att undvika smittspridning av bl a fruktträdkräfta som är en svampsjukdom (se bild nederst i inlägget) som  är mycket vanlig smittspridning på fruktträd och andra lövträd. Kom ihåg att altid tvätta redskapen mellan varje träd som ska beskäras för att vara på den säker att inte sprida smittan från sjukt träd till friska beskärnings yter på ett annat träd.

Vid hård beskärning bildas vattenskott (kvistar som växer rakt upp från stam och större kvistar) till året där på. För att minska bildningen av vatten skotten kan man spara några varje år som får utveklas till nya grenar. 

vattenskott

Före beskärning:
Detta äppleträd beskars senast våren 2007 och har massa vattenskott. 

appletradbeskar

Efter beskärning.
Några få vattenskott har lämnats kvar och som växer utåt från stammen som kan få bli till nya grenar. 

beskarning1

beskarning2

 

beskar-grunderGrenar som ska tas bort vid beskärning är A) Gren som skaver mot en annan. B) Grenar som växer rakt upp i kronan. C) Grena som växer in i kronan. D) Parallella grenar som sitter för tätt. E) För täta grenpartier. F) Stamskott (vatteskott).  G) Grenar som sitter för lågt. H)Rotskott.

Hur klipper man?

Snitt på gren

Bild 1: FEL! för nära knopp skadar knoppen -kvist kan dö och bilda röta.

Bild 2: FEL! bildar tapp som skadar trädet – tapp dör och kan bilda röta på kvist.

Bild 3: RÄTT!!! Knoppen har kraft att växa till sig!

*******

beskarning3Att såga av en gren.

a-d) För att hindra fäkning sågas  större grenar av i omgångar. Sista snittet läggs precis utanför grenkragen. e) Ett par år efter beskärningen har trädet vallat över sårkanterna. Så här ska ”ärret” efter en borttagning se ut!

*******

Skador och felbeskärning.

beskarning4

Så här får det inte se ut. Vid upprepad fel beskärning skadar man trädet rejält och tillslut dör trädet.

*******

Bilder på Fruktträdskräfta – en bakterie som skadar trädet.

frukttradkrafta1 frukttradkrafta

(Sår förslutningsmedel skall inte användas pga att medlet försluter såret och kapslar in bakterier och virus och röta bildas.)

 



30 kommentarer so far
Lämna en kommentar

Perfekt! Går och laddar för att beskära mina två små träd. Jättebra beskrivning 🙂
Tjingeling
Monica

Kommentar av Monica

Fruktträdskräfta, grentorka, finns det något man kan göra annat än att klippa bort allt som infekterats?
Ha det gott
Birgitta

Kommentar av Birgitta

Hej Birgitta! Jag har inte hört något annat men jag ska kolla upp i min växtskyddsbok om de tipsar om en annan åtgärd. Det jag minns från mina studier är att man ska klippa bort det infekterande en bit ifrån – alltså på frisk ved. Var noga med att tvätta verktygen så att smitta inte överförs till nya färska snittyter. //Camilla

Kommentar av Trädgårdsliv & Design

Vilken kanonbra beskärningsskola… Topp!
/Janne

Kommentar av Gardenlife

En fråga jag funderar på med lite ångest i hjärtat: beskar mitt familjeäppelträd för andra året i rad. i fjol kändes det helt okej att beskära hårt och enligt Vollrecht beskrivning. I år tyckte jag att för många grenar växte på tok för rakt upp (alltså i för spetsig vinkel) så trots fjolårets hårda tag så jag beskar hårt år igen för att få till bättre form. Så mitt träd se nu ut som Vollrechts år I… Inte om år II som det ”borde”. Vad tror du? Har jag vattenskott att vänta? Hade det varit bättre att behålla grenana än att fösöka få till en bra form på det unga trädet? Hälsning Linda

Kommentar av Linda

[…] se hur man besöker nya sidor helt plötsligt. Nu sitter man å kikar på information om hur man beskär äppelträd och flyttar vinbärsbuskar, vad man ska tänka på när man ska renovera ett badrum, eller sätta […]

Pingback av Högbacken » Nya sidor

Jag har hört att juli och augusti är rätt månad att beskära äppelträd….är det rätt?

Kommentar av GunillaBergström

Tack förbra instruktioner. Snart ska jag ut och testa dom i praktiken. Jag har en (dum?) fråga: Vad ska jag anväda för verktyg?

Kommentar av Erik Sylvan

tack för din kvalitativa beskrivning i koncist format! perfekt:) första gången jag ska hålla på det sånt här, jag hoppas det går bra

Kommentar av nafiz

Tack för din utmärkta beskrivning av beskärning! Glad att jag hittade hit 🙂

Kommentar av theresa

Jätte bra beskrivet!!!!

Kommentar av Emma

Har beskurit vårt äppleträd rätt kraftigt då har det blivit att i ändan av av varje grenslut växte det ut liksom en kvast med nya skott.Hurska vi göra ska vi korta in allihop eller ska vi lämna ca hälften av skotten eller ska man korta in alla.
Äppleträdet år ca 25 år.
Hoppas på ett bra svar

Kommentar av Nils Löf

Hej!
Tackar för tipsen. Jag skall använda dem till våren. Jag misstänker att feb-mars är bra tid i Skåne? Jag har ett päron och ett äppleträd, som är 1 år. Päronträdets grenar växer nästan lodrätt uppåt. Skall de kortas på liknande sätt?
Hälsningar
Gunnar Nilsson

Kommentar av Gunnar Nilsson

Tack för en mycket bra sida. Har köpt ett miniäppleträd, Aroma, som just nu bara har 2 grenar som växer rakt upp mot himlen. Tack vare din sida kan jag beskära det och hoppas på att det blir rätt.

Kommentar av anne-lie

Enkel och perfekt beskrivning!.

Kommentar av Roberto Liotta

Hej,
Jag har fruktträdskräfta i flera av mina träd (särskilt i Oranieträdet). Har varit noga med att rengöra verktygen efter att jag klippt i grenar med kräfta (kokande vatten på verktyget). Men dessutom har jag ett litet knep som verkar fungera. Jag blandar Atamon (ja det vita pulvret som man rengör burkar och flaskor med när man gör sylt och saft) enligt samma koncentration som till glassköljning och häller det i en sprayflaska. När jag sedan skurit rent ett kräftsår sprayar jag det med Atamonsprayen. Det märks tydliga förbättringar!! Redan året efter har ett gamalt sår börjat vallas igen. Försöker rensa såren från lös och dålig bark för att minska fästpunkterna för svampen. Jag sprayar även verktygen mellan skären. På trädet med mycket kräfta spryar jag alla snitt. Det verkar som att det underlättar vallningen.
/Carina

Kommentar av Carina

Hej!
Var har du köpt ditt fantastiska växthus?
Undrar // Sara

Kommentar av Sara

Tack för en lätt och bra beskrivning. Det ger mig som nybörjare hopp om att lyckas med beskärningen av mitt äppelträd här hemma 😀 Mycket bra sida!!

Kommentar av Maria

[…] Det gäller förstås att beskära på rätt sätt. Vi hittar nedanstående tips och bra informativa bilder hos Camilla. […]

Pingback av Beskärning av äppelträd « Garden Euphoria

Tack för en mycket bra sida!
En fråga; jag har ett äppelträd som beskars för hårt för 10 år sedan och som sedan inte gav äpplen ordentligt för en förra året.
Problemet är att 70% av trädet består av vattenskott som tillåtits bli rakt uppåtstående grenar med en grovlek på 3-4 cm och 5 meter högt. (Typ översta bilden på denna sida, fast mycket kraftigare)
Nu vill jag forma trädet så att jag kan komma åt äpplena och få trädet att se bra ut. Tänkte följa alla råd ovan, men:
Hur många av dem kan jag ta ned direkt utan att skada trädet?
Kan jag ta dem nu eller ska jag vänta till hösten?

Mvh Peter

Kommentar av Peter

har fått bra skörd iår- trots våran hårda klimat så växer äppelträdet kanon bra- men nu måste detta beskäras-har gjort d en gång på vårvinter men nu har den vuxit rätt mycket under sommaren- när är rätt tis att göra detta här uppe i tornedalen- just norr om polcirkeln.. för nu måste jag beskära mycket- o vill inte riskera att trädet dör..

Kommentar av Paula Lehto

Nu ska jag ut och beskära mitt enda äppelträd enligt dina instruktioner. Förmodligen kommer det att dö för det enda som frodas är maskrosor och lupiner och dom rör jag inte. Men låt oss hoppas, jag kanske trots allt har gröna fingrar.

Kommentar av Kjell Olsson

Beskar mitt äppelträd lite på måfå i våras sågade av flera stora grenar som hade växt in till grannen, det som kvarstod efter åt var bara en stam. men nu e det mer lik en buske än ett träd med mycket äpple. och bladen är fortfarande gröna grannarnas träd är alla blad borta är detta normalt efter man beskurit det så hårt?

Kommentar av Jörgen

Mkt illustrerade bilder med tillhörande,förklarande text

Kommentar av Björn Holm

kanon bra beskrivning.:) nu ska jag läsa in detta och ut o klippa/beskära 15 träd. tack

Kommentar av tore

tack för tipsen! Jag har aldrig klippt träd förut men försökte idag att snygga till ett utav våra två. Är det bäst att vänta med det andra då? /Åsa

Kommentar av Åsa

Grymt bra info!

Kommentar av Micke

A highly-respected, serious, aaron rodgers jersey captain and extremely hard-working businesswoman, Delphine has degrees from graduated from EDHEC Business School in London.

Kommentar av Amanda

[…] en riktigt bra sida där hon beskriver hur man ska beskära äppelträd. Här har ni den.Denna bilden är från sidan. Helt klart en bild i min smak. Älskar beskrivande bilder. […]

Pingback av Beskära äppelträd | sannahoj

Varför är min färskpotatis hård även om jag kokar deni 30 min?

Kommentar av Anders Lysen




Lämna en kommentar