Trädgårdsliv & Design


En skönhet- Dillpionen
2009-05-26, 22.30.47
Filed under: Frösådder och växter

dillpion

 

dillpion2

 

dillpion1

Vilken dag det har varit. Tur med vädret och jag och min man har fått mycket gjort i trädgården. 

Denna vackra skönhet tillhör vår granne som har en fantastisk trädgård med många härliga rabatter . I en av rabatterna hittar man denna Dillpion – P. tenuifolia, och blommar nu med enorma karminröda enkla blommor med gul mitt. Bladverket är så som namnet anger, dilligt och helt fantastiskt och ger en spännande struktur bland alla andra växter runt om. 

En bra och mycket fin bok om pioner är Eva Robild´s bok, Pioner. Hon skriver om olika sorters pioner och i boken kan man fina allt från skötsel och odling till pionhistorier och om pioner i läkekonst och myt. Ni hittar även Evas på bloggen ”Med fingrarna i (j)orden” där hon skriver om bland annat trädgårdar med mera.

Jag kan bara instämma i det som Eva skriver i sin bok… ”Pioner talar direkt till hjärtat. Den väcker känslor av ömhet och kärlek, omsorg och lycka som få andra växter. Ändå kräver den så lite”

mellanakillnad

 

Till sist vill jag tacka Er som skickat  hälsningar med en varma omtanke till oss nu när min Svärfar gått bort.

Jag vill också passa på att Tacka vår granne Krestina som lät mig fotografera dillpionen samt tack för krolliljeplantorna som jag fick av dig idag.

 

//Camilla 


12 kommentarer so far
Lämna en kommentar

Fin Dillpion du fotat! Fick en ”tos” för något år sedan som jag flyttat hit och dit…nu har den nog hamnat rätt:) Blommar för första gången med en blomma. Är jätte dyra ute i handeln har jag sett!!

Tråkigt när en nära familjemedlem går bort. Sköt om er! Fin vers.

Kommentar av Merja

Dillpionen är en ljuvlig varelse! Liksom dina bilder av grannens ex!
Så även Evas bok om pioner! Den är en av de jag alltid vill ha stå här nära min dator. Såna jag vill kunna dyka ner i lite nu & då!
Grattis till Krolliljorna också!

Kommentar av NinaH

Visst är den ljuvlig, dillpion är en av alla fantastiska växter som står högt på min önskelista.🙂

Ha en fin onsdag!
Kram Mia

Kommentar av Mia

Skönt att ni fick en dag tillsammans i trädgården.
Där är bästa stället att samla kraft.
Vilken dillpion!!!
Du får ta lite mera bilder i hennes trädgård det verkar så spännande. Krolliljeplantor?? Hon verkar ha många raringar.
Ha det fortsatt gott
Annika

Kommentar av annika Christensen

Fantastisk färg på dillpionen! Pioner kan man ha många olika sorter av…..
Tjingeling
Monica

Kommentar av Monica

De är verkligen fina, dillpionerna. Tyvärr finns det inte plats för fler pioner i min trädgård nu!!! Jag får njuta av bilderna hos andra istället!
Välkommen till min nyöppnade nätbutik när du har tid och lust!
Växthusmadam

Kommentar av växthusmadam

En riktig skönhet!
Önskar att min växte på lite snabbare så att den kan börja blomma.
Jag köpte en fylld förra året som är väldigt liten, mindre än den vanliga.
Så jag läääängtar🙂
Ha en skön helg!
Kram Mari

Kommentar av Mari i Marieholm

En härlig dag förstår jag att ni har haft i er fina trädgård! Dillpionen har jag haft ögonen på ett tag nu, ska nog ta mig upp till Krupkes ”Guldsmedsgården” snart, jag har bara några km dit. Där finns hur mkt pioner som helst och det är ljuvligt när hela fälten blommar!

Kommentar av Anna

Hej Camilla,
så kul att du hittade in till mej och att du ville vara med i tävlingen.
Vilka vackra trädgårdsbilder,
kram Annika/ I en röd liten stuga

Kommentar av Annika

Hej!
Vilken underbar Pion. Tyvärr är det nog ingen dillpion utan en Herrgårdspion vilket inte är sämre ;o)!
Dillpionen har bara upp till 3 pistillmärken och herrgårdspionen har upp till 5.
På ditt ena foto finns 4 pistiller vilket säger att det är en herrgårdspion.
Mvh Linda

Kommentar av LindaLunda

Oj då där ser man… Kul med nya kundskaper! Jag uppdaterar mitt inlägg och läser på om Herrgårdspionen… Tack för info´n!

Mvh Camilla på Trädgårdsliv & Design

Kommentar av Trädgårdsliv & Design

You really make it seem so easy with your presentation but I find this topic to be really something that I think I would
never understand. It seems too complicated and very broad for me.
I’m looking forward for your next post, I will try to get the hang of it!

Kommentar av public accountant




Kommentera

