Trädgårdsliv & Design


Chili peppar
2009-01-10, 00.37.02
Filed under: Frösådder och växter

chilipeppar

Häromdagen fick jag ett litet brunt kuvert i brevlådan. Det var Anne Sofie från bland annat AoT och Trädgårds amatörerna som skänkte mig tre sorters chili. Tack snälla!

Hon fick nämligen nyss om mitt lila projekt som jag ska ha i växthuset i sommar. Jag ska bland annat odla Chili peppar  i olika styrker bara för att vara lite tokig. Hade tänkt mig si så där 10-15 sorter! Visst låter det inte klokt men ack så gott …Vi älskar starka maträtter och varför då inte pröva de olika styrkorna på lite grundligare nivå!

De tre sorterna:

Espelette – Värdens godaste chili enligt Philippe Plöninge* (Vem nu det nu är?! Vet ej om jag stavat rätt men så står det på påsen). Låter det inte spännande?!

Ungersk rund – mild enligt Ann Sofie men så här skriver Örtagården : Kallas även red cherry hot. Den får rikligt med upprätväxande frukter som har söt fruktig smak och är medelstarka. En bra sort för ditt hobbyväxthus.

Bolivian Rachbon- rätt stark!

 

Jag har också beställt plantor från Örtagården i år och ser i fram emot massa härliga smaker.

Rumänsk chili – Capsicum annuum
Den sätter täta klungor av vackert röda frukter, är lagom stark till grytor (den ger Gulashen dess rätta styrka) och salsor i Rumänien används den att bota halsont. Årets pulverchilipeppar rödare och godare pulver får man leta efter. 
Brazil – Capsicum annuum
Ännu en chile som kan konkurera ut vilken krukväxt som helst och som dessutom är en riktig höjdare till potatis rätter. Den mognar fram i flera färger en kaskad från vitt, blåvitt till gult, orange och rött.
Hot Banana – Capsicum annuum
Påminner lite om hung hot wax men har djupare gul färg, en skål frukter är en fröjd för ögat att duka fram till sensommarens grillkvällar, stek den i lite olivolja och krydda med finger salt, gott till grillat.
Omnicolor – Capsicum baccatum
En av dessa sorter som mognar fram i olika färger så plantan plantan fullkomligt glöder i rött orange och vitgula nyanser. Fruktig smak och behaglig hetta.
Gul Habanero – Capsicum chinense.
En otroligt vacker habanero, ger rikligt med frukt som alla habanero sorter gör, har den rätta hettan och fruktigheten.

 

Visst låter det gott! Ännu är inte listan klar men fler sådder av chili blir det!😉

*) Uppdatering 10/1 Philippe Plöninge

Philippe Plöninge är född 1955 och uppvuxen i Nantes i Frankrike. Han har utbildat sig till trädgårdsmästare i Kiel och kom till Sverige 1982. Han ansvarar sedan 1985 för köksträdgården på Bergianska Botaniska Trädgården och anlade 1996 en speciell avdelning för asiatiska grönsaker. 1999 odlade han 170 olika sorters chile och anordnade Europas största chilepepparutställning. Han är föreläsare och trädgårdsskribent och kämpar aktivt i fröodlarföreningen SESAM för att rädda äldre grönsakssorter.

Han är även författare till, Den goda jorden, Chili Peppar och Het trädgård.

Här hittar du mer fakta om chili Espelette

…Ku!l då vet man vem han är… Alltid lär man sig något nytt!😉 //Camilla


7 kommentarer so far
Lämna en kommentar

Det där blir spännade att följa….10-15 sorter! Har du bara chili i ditt växthus då?
Tjingeling
Monica

Kommentar av Monica

Det ska bli jättespännande att odla Chili. Jag tänkte oxå göra det.. men faktiskt inte dra upp dem från frö, det får Hannasgården fixa, så köper jag pluggisar av dem istället. Har så mkt annat jag vill dra upp..

Kommentar av Anna

Oj vad spännande med chiliodlingen, ska bli spännande att följa. Jag hittade just hit men har redan lagt in en länk hos mig så att jag hittar tillbaka.

Ha en trevlig söndag!
Kram Mia

Kommentar av Mia

Ungersk rund är min favorit. Den är god och även vacker i växtsättet. Min chilis kommer i ICA vecka 5 om du vill se olika sorter.
Ha det gott
Annika

Kommentar av Annika

Hejsan! Jag har läst att så många odlar chili men själv har jag aldrig provat – visst är det så att de växer bäst i växthus? Å andra sidan är jag dålig på att använda chili i matlagningen…. men jag kanske skulle prova? Får läsa på lite under de ruggiga januaridagarna. Ha en bra vecka =)

Kommentar av Lotta 8`)

Chili ska jag också sätta – 1 sort! =) – har aldgi haft det förrut- den heter krabb peppar- fish peppar..men nu undrar jag .. det kanske inte ens är chili =D… Vad härligt o få disigna trädgårdar.. jag jobbar i vården o får utlopp för min fantasi i min trädgård. Just nu bygger jag på höjden! pergolan är nu från ca 1-2 år och den är jag helnöjd med. Vad kula tt du tittade in hos mig! / kram åsa

Kommentar av åsa

Hej! Chiliodlare!
Ska vu byta frön med varann, vi bor i köpingebro och har odlat många sorter
I ett par år, å det är ju skoj. Mvh
Mikael

Kommentar av Mikael wiberg




Kommentera

