Trädgårdsliv & Design


Träd beskärning.
2007-03-20, 09.53.39
Filed under: Beskärningstips., Trädgårdsgguide/info

Tänkte berätta lite om beskärning av våra träd. Ofta får jag frågor om hur, när och varför ska jag beskär osv.

En grund regel somman ska komma i håg är:

  • *För de flesta träd är vintern (november-april) en relativ bra beskärningsperiod !
  • * Ur biologisk synpunkt är beskärning lämpligast under JAS = Juli Augusti, September.
  • * Under maj – juni bör ingen beskärning förekomma!!!
  • * Björk,lönn avenbok, körsbär, plommon mfl skall man inte beskära efter nyår.
  • * Asp,poppel,rönn, oxel,alm, ask, pil ek, lind, al beskärs under JAS eller senvinter.
  • * Bok och hästkastanj beskärs under JAS eller tidig vår.

Hur beskär man då?

  • * Först tar man bort tätt sittande och överflödiga grenar och kvistar som sitter inne i kronan.
  • * Ta bort grenar som växer inåt mot kronan.
  • * Ta bort en av de grenar som korsar en annan eller skaver mot varandra.
  • * Man får inte ta bort mer än 40 % av kronvolymen.
  • * Man ska se till att få jämn fördelning av grenar i kronan.
  • * Ta bort grenar med spetsig vinkel
  • * Bibehålla trädetstypiska kronforn.
  • * Gren får max vara 10 cm i diametern vid borttagning om inte grenen är skadad och fara för omgivningen.

Vid hård beskärning bildas vattenskott (kvistar som växer rakt upp från stam och större kvistar) till året där på. för att minska bildningen av vatten skotten kan man spara några varje år som får utveklas till nya grenar. Sår förslutningsmedel skall inte användas pga att medlet försluter såret och kapslar in bakterier och virus och röta bildas.

Hur klipper man?

Snitt på gren

Bild 1: FEL! för nära knopp skadar knoppen -kvist kan dö och bilda röta.

Bild 2: FEL! bildar tapp som skadar trädet – tapp dör och kan bilda röta på kvist.

Bild 3: RÄTT!!! Knoppen har kraft att växa till sig!

.


39 kommentarer so far
Lämna en kommentar

Hej , vi har en pil på vår tomt som i och för sig är tor och ståtlig, hade först en tanke på att kapa ner den eftersom den skräpar så in i bomben, men har nu kommit fram till att kommer saknas något om vi tar bort den, varför vi känner att vi vill klippa den är för vi tror att det alldrig är gjort sedan den sattes vilket borde vara vid 1980-1982, den är stor och numera tanig, många grenar är torra och det kommer inte bara ner torra löv utan även grenar, hur ska vi göra för att behålla den så stor som möjligt, den förgrenar ut sig rigält.!

Kommentar av michael malmberg

Hej, jag har en trädgård med flera stora almar. I år har det sedan
3 veckor tillbaka ”regnat” klibbiga droppar från träden vilket gjort
att bilen, trappräcken, fönster osv är alldeles klibbiga.
varför släpper träden detta och hur länge pågår det ungefär?
Vad jag minns var det inte så här förra året.
Med vänlig hälsning Anneli Edberg

Kommentar av Anneli Edberg

Jag tvingades i sommar att skära bort några grenar(max.diamter 3-4cm) från min gamla alm för att få ned flaggvimpeln. Detta gjorde jag vid midsommartid.
reultatet blev att bladen vissnade och föll av på hela grovgrenen. Övriga delen av den stora kronan var intakt.
Jag bor i Falun. Kan jag ha fått almsjukan?
Jag hade tänkt beskära almen rel. kraftigt för att kunna använda min flaggstång, men nu är jag tveksam om jag vågar göra detta ?Synpunkter?
Kan jag utan att skada trädet ytterligare skära bort grenar -max 2-3cm diameter- nu under oktober då dessa växer in över hustaket ?
mvh
Jerk Segelman

Kommentar av jerk segelman

Svar till Jerk!
Det som troligen har hänt är att saven har läckt ut ur stammens grova gren Då du beskar den i juni. Näringen till resterande gren har inte varit tillräcklig och den tappar då sina blad för att de inte fått sin näring. Hur såg almen ut av den senare delen av sommaren? Har fler grenar plötsligt tappat sina blad? För då kan man misstänka almsjukan. Beskärning av alm ska man göra under senvintern.
Lycka till!

Kommentar av Trädgårdsliv & Design

Hej!
Vi har en stor gammal lind som växer in mot vårt hus.Vi måste kapa/ beskära minst en till två kraftiga grenar som växer in mot huset. När på året bör detta göras så att trädet tar minst skada?
Mvh Susanne Lundqvist

Kommentar av Susanne Lundqvist

Hej Susanne! Lind ska man beskära under den skl JAS perioden, alltså under Juli Augusti eller September för att inte linden ska ta skada.

Mvh Camilla

Kommentar av Trädgårdsliv & Design

Vi ska ”beskära” en mycket stor ask. Den har fått växa sig alldeles för stor under flera år Grenarna är mycket kraftiga, över 1 dm, och vi undrar nu hur vi ska gå till väga?

Mvh
Rolf

Kommentar av Rolf Öijerstedt

Hej!

Vi har på vår bostadsrättsförenings gård många mycket hårt tuktade almar/lindar? tror jag. De är gamla men mellan 2 och 2,5 m höga bara. stammarna är mycket knöliga efter alla klippningar av alla skott. Under växtsäsongen växer bladen tätt efter stam och grenfästena. Hur ska de beskäras? Vill helst göra detta på egen hand då det kostar pengar att lägga ut arbetet. / Per

Kommentar av Per Flink

Hej

Vi har nyligen flyttat in i ett hus med enormt fin trädgård. Där finns en Rosenmandel och jag undrar hur jag ska sköta den. När ska den beskäras och hur? Hur mycket ska man ta? Vill inte att det ska bli för högt utan att det ska behålla sin lilla krona.

Mvh
Elisabet

Kommentar av Elisabet

Hej Elisabet!
Rosenmandel är en prydnadsbuske som blommar på bar kvist. Busken kan angripas hårt av sjukdommen blom- och grentorka (Monilia laxa)och bör därför beskäras genom att korta in alla skott som har blommat till 2-3 knoppar. Beskärningen genomförs direkt efter blommningen.
Lycka till!/Camilla

Kommentar av Trädgårdsliv & Design

Hej Per!
Svårt att säga och hur man ska beskära dina almar/lindar. Man måste nästan se hur de ser ut. Det låter som om de har genomgått en beskärning som heter ”Knuthamling”. Knuthamling innebär att trädet beskärs runtmknuten i symmetriskt uppbyggt grenverk. Hamlingen/beskärningen bör ske varanat år vid äldre träd. Detta för att bygga upp en större enargireserv och öka vitaliteten. Hamling genomförs på vårvintern.

Kommentar av Trädgårdsliv & Design

Hej!
Planterade en avenbokshäck i våras. Vissa plantor har 2-3 lika stora stammar. Ska man klippa bort så att det bara blir en stam kvar?

Mvh Niclas

Hej!
Det är nog så att det är sidoskott som växer från stammens nedre del så att det ser ut att vara flera huvudstammar. Du måste välja ut den bästa huvudstammen (den som ser ut till att vara huvudstam) och låta den växa tills den har nått den höjd du vill ha på häcken. De andra grenarna kan du korta in något varje år så att man främjar grenbildningen på sidorna.

Mvh Camilla

Kommentar av Niclas

Hej Camilla,

Tack för en jättebra blogg med massor av bra idéer och tips! Trots att många ställt frågan innan så vet jag inte hur vi ska beskära vår lindhäck. Den är nog 3 m hög och har bara toppats de senaste åren. Häcken är grön och fin men innuti är den lite ihålig. Vi får olika bud på både när den ska beskäras och hur mycket? Vad säger du?

Tack på förhand!

Kommentar av Nella

Hej! Letat men ej hittat – vi har valt en oxel till en liten tomtplätt på framsidan av huset. Ska den beskäras i år (planterad förra året), eller väntar man? Ska beskärning ske som för äppelträd – dvs ta av toppen och välja ut o korta in 4 ‘huvudgrenar’? Oxeln har nu som två våningar – 2 ställen med 40 cm avstånd varifrån det kommer ut ca 5 grenar åt olika håll, + en topp såklart.

Hoppas på svar!
mvh

Hej!
Kan du maila en bild så man kan se hur er oxel ser ut? Jag hade nog avvaktat med beskärning för oxlar behöver endast lite beskärning (inte så som äppleträd) Beskärningen utförs annars på vårvintern.

Mvh Camilla

Kommentar av Helena

Hej!

Vi har en alm som behöver beskäras. Grenar ca 1dm i omkrets behöver kapas pga de växer in mot huset.
Skulle bli jätteglad om jag kunde få några tips hur man beskär en alm,vad ska man tänka på? finns det några bilder att få ta del av? Tack på förhand.

Hej Anders!

Några bilder har jag inte som jag kan visa (alla träd är så olika) men om du mailar mig en bild på din alm så ska jag försöka svara dig.
Mvh Camilla

Kommentar av Anders

Hej

Vi har en hel allé med hybrid al. Hur ska dom beskäras? Ska vi ta bort många grenar längst ner så stammen blir bar,eller hur ska man gå tillväga?
Hoppas på svar
MVH
Mi

Kommentar av Mi Carlsson

Hej Mi!

Det är alltid lika svårt att svara då man inte kan se träden framför sig. Du får gärna skicka en bild så kan jag lättare ge dig svar.
Al beskärs nu under vintern och vårvintern och behöver endast underhållsbeskäras. Hur gamla är träden? Om allén ligger vid en väg så ska träden enligt EUs normer ha en fri höjd på 4,75 meter så trafiken kan få plats under träden.
(För allé träd finns det oxå speciella regler beroende på var träden växer och hur många träd och till vilket mål allén leder till osv. Så man får till exempel inte avverka allé träd hur som helst utan länsstyrelsens tillåtelse, pga historiskt och kulturellt värde – allér ska bevaras!)

Kommentar av Trädgårdsliv & Design

Finns det någon regel för hur man beskär alm?

Kommentar av Angelika

Hej!
Jag och min sambo planterade för två veckor sedan en rönnhäck i våran trädgård. Den har nu börjat rota sig och slå ut. Jag undrar om vi ska beskära den till 15 cm redan nu, trots att det är juni, eller om vi ska vänta till hösten eller vårvintern för att beskära den? Vi bor i Norrbottens inland så sommaren kommer lite senare hit.
Mvh/Karin

Kommentar av Karin

Hej!
Har en del aspar (från 1m-4m höga) som jag inte vill ska bli högr. Går det att beskära dem och göra ett kort buskage, typ lite högre häck av dem som det tex går att göra med björk? Har provat att kapa någon, men den förgrenade sig inte vid kapstället, dog istället. Några tips?
Mvh Agneta

Kommentar av Agneta

Hej.

Jag och min sambo vill plantera en lindhäck runt 2/4 av tomten. Undrar om du vet när det är mest fördelaktigt att plantera lind och var man kan få tag på dem till ett rimligt pris?
Med Vänliga Hälsningar Eva i Enköping

Kommentar av Eva

Hej!
Jag har två stora askar på över hundra år. Mitt problem är att de inte har blivit beskurna på ca 30 år enligt förra ägaren av fastigheten. Det är mycket döda grenar som trillar ner vid blåst. Hur beskär jag träden utan att de ska ta för mycket skada?

Kommentar av Jenny Flogård

Hej
Jag har en stor lind, troligen planterad ca: 1958. Bor i södra Dalarna. Linden är stor och fint växt men en granne tycker att den skräpar ner på hans tomt och i takrännor och ser helst att den tas bort. Kan jag istället ta bort alla grenarna och på sikt få en fin växt igen? / Håkan

Kommentar av Håkan Schützer

Hej! Jag har en nysatt pil (4 mån) som växer betydligt snabbare på ena halvan p g a av att den i bakkanten / ovanför skuggas av en ek. Kan jag beskära bara den främre halvan för att få balans? Vad händer om jag inte beskär, blir den framtung och kommer att luta? Skall jag hamla upp eken?
Tack på förhand för snabb respons!

Kommentar av Yngve Gustavsson

Hej! Jag har ett större problem. Vi har ett 20-tal oxlar som troligen har planterats som häckväxter (väldigt tätt) De är nu 10-12 mtr höga och jag skulle vilja få ned dem till halva höjden. Går det att beskära dem så hårt? På den höjden jag skulle önska finns i princip ingen förgrening utan bara stam. Vad kan jag göra?

Kommentar av Ann Haluzova

Hej!

Tyvärr har jag inget svar, utan endast en nära nog identisk fråga: fast jag skulle vilja ha ner dem ännu lägre för att ”börja på nytt” – hur lågt kan man kapa utan att döda?
Och hur sent på vintern kan/ska man göra det?

Mvh

Hans Göran S

Kommentar av Hans Göran Sundkler

Efter 5 års betänketid med beskärning av enstaka stammar o grenar varje år gjorde jag i vintras (februari) slag i saken och kapade ner alla till ca 40-50 cm höjd. Alla stubbar växer nu ”som vansinniga” med mängder av grenar och en del är redan uppe i 1 meter. (De står inte i en allé, apropå inlägg ovan om att spara alleer.). De växer på sydöstra Öland.

Kommentar av Hans Göran Sundkler

Hej,
Vi har beskurit vårt pilträd. Forfarande har inga nya skott eller antydan till nya grenar kommit. Vi beskar den i februari, när kommer nya grenar – eller kan den ha tagit skada?
(det är en stor pil som tidagare har beskurits så bara stammen och knoten är kvar)
mvh malin

Kommentar av malin

Jag har ett problem: En liten ask planterade jag men den har nu, fyra meter hög och tre år gammal, delat sig i fyra grenar, ca 80 cm från marken. Den ser ut som en flerarmad julljusstake.
Kan man skära av grenar, kan den växa sig stor med så många grenar åt alla håll eller skall jag beskära den till en stor buske bara`?
Mvh Julinda

Kommentar av Birgitta Juhlin-Dannfelt

hello there and thank you for your info – I have certainly picked up anything new from right here.

I did however expertise some technical issues using this web site, as
I experienced to reload the website many times previous to I could get it to load correctly.
I had been wondering if your web host is OK? Not that I am complaining, but slow loading instances times will often affect your placement
in google and could damage your high quality score if
advertising and marketing with Adwords. Well I am adding this
RSS to my email and could look out for a lot more of your respective fascinating content.
Make sure you update this again very soon.

Kommentar av http://Stophemorroides.fr/

post1022743849

Träd beskärning. | Trädgårdsliv & Design

Trackback av post1022743849

share

Träd beskärning. | Trädgårdsliv & Design

Trackback av share

see

Träd beskärning. | Trädgårdsliv & Design

Trackback av see

chinchilla sounds like a squeaky toy

Träd beskärning. | Trädgårdsliv & Design

Trackback av chinchilla sounds like a squeaky toy

χειροποίητο σαπούνι

Träd beskärning. | Trädgårdsliv & Design

Trackback av χειροποίητο σαπούνι

Review of Allied Schools

Träd beskärning. | Trädgårdsliv & Design

Trackback av Review of Allied Schools

mod review

Träd beskärning. | Trädgårdsliv & Design

Trackback av mod review

black hat seo software

Träd beskärning. | Trädgårdsliv & Design

Trackback av black hat seo software

Hello, always i used to check website posts here early in the break of day, because i love to
learn more and more.

Kommentar av solopreneurs




Lämna en kommentar