Trädgårdsliv & Design


Trädgårdsdesign… Nytt program till datorn!
2009-02-06, 16.28.09
Filed under: Trädgårdsdesign | Etiketter:

Idag fick jag ett nytt program till datorn. Ett grafik program för trädgårdsdesign. Jag blev bara tvungen att testa ett av mina nyaste objekt som jag nyligen ritat förhand.  Efter fem timmar blev det detta resultat. Ännu har jag inte fattat hur man får det skalenligt men det blev inte så tokigt trots allt. 

En tredimensionell skiss kan ni se här som är ritad på frihand från samma projekt.

kristinebergsgardenBeskrivning av objektet:

Huset är har vit putsad fasad och utförd modern arkitektur med rena linjer. En förutsättning för trädgårdens utformning är att den ska vara vacker året om och kunna upplevas inifrån huset under vintern. Dessutom skulle den stämma överens med husets arkitektur med raka linjer och rektangulära former med rosor och olika färger året om och inte minst behöva lite skötsel.. I växtförslaget  finns därför  både vintergröna växter och prydnadsgräs liksom lövfällande träd och buskar med vackra blad, blommor, frukter och dekorativa blomställningar som sitter kvar vinterhalvåret. Till beläggningen har jag valt en traditionell klassisk marksten Rustik i ljust grått. Rabatterna är kantade av en rad Rustiks Murblock. Runt trädgården finns skyddande häckar av bok och idegran.


15 kommentarer so far
Lämna en kommentar

Vad är det för ett designprogram? Jag har köpt Rosenholm men inte börjat använda det än.
/Helen

Kommentar av HelenJ

Hej Helen
Jag heter Carlos Gil , var köpte du rosengolm progranm jag har letat efter den i hittar ej .
Jag skulle bara tacksam om du kan hjälpa mig.
mitt e mail carlosgil@hotmail .se
mobil nr 0768027664 .
mvh Carlos

Kommentar av Carlos Gil

Programmet heter OmniGraffle. Har inte provat Rosenholms men du får jätte gärna visa lite då du kommit igång. Kul att se! /Camilla

Kommentar av Trädgårdsliv & Design

Häftigt! Var kan man köpa det programmet? Ser fint ut.
Ha en trevlig helg!

Kommentar av Pilgrim

Det går att lada ner en prov version på internet och sedan köpa det om man anser att det är något att ha. Prova att sök på ”OmniGraffle” /Camilla

Kommentar av Trädgårdsliv & Design

Oj…vad fint. Måste vara kul att ”rita” med 🙂
Tjing
Monica

Kommentar av Monica

Håller på med en distanskurs i trädgårdsdesign, men jag är ju så otroligt förtjust i att rita för hand! Det är halva nöjet! Men det måste ju vara lättare att ändra om man har en datorprogram, eller?
Trevlig helg önskar Växthusmadam

Kommentar av växthusmadam

Det ser ju fint ut. Jag har provat Rosenholm någon gång, men det funkade inget vidare. Papper och penna är bäst för min del.

Kommentar av andré

Hej
Undrar lite om programmet du har använt. Är det så att det bara funkar med Mac? Sitter ju tyvärr med en PC.
Ciao Annika

Kommentar av Annika Lund

Så snyggt och fint! Proffsigt!
O, vad jag skulle så gärna också kunna använda ett sådant program.
Får jag nyfikna mig om vad det är för program och finns sen till salu för oss vanliga dödliga?
Och vad kostar det? Hoppas att du inte tycker att jag för påflugen.

mvh, Anja

Kommentar av Anja

Hej och tack för all respons på min ritning! Det är bara kul att ni frågar!!!
Jag tycker det är absolut roligast att rita för hand! Här är min ritning på vår trädgård för några år sedan… Sofielund men det blir ju fort klart i en dator och se proffsigt ut på en gång så jag lär nog jobba med båda sätten framöver!
Programmet är för MAC och det finns att ladda hem en prov version på Omnigroup Efter 14 dagar får man köpa programmet. Tror att det kostar kring $99-199 beroende på omfattningen och storleken på programmet man väljer.

/Camilla på Trädgårdsliv & Design

Kommentar av Trädgårdsliv & Design

Vilken fin ritning!
Det känns som om man trivs i den trädgården direkt! Mycket bra upplägg måste jag säga.
Eneklt och snabbt kunde jag sätta in mig hur det var tänkt.
Verkligen bra jobbat.
Ha det gott
Annika

Kommentar av Annika

Hej Camilla! Hittade din sida när jag nu är rätt desperat i mitt letande efter ett bra designprogram (förutom CAD)…har laddat ner OmniGraffle men vet inte ens var jag skall börja..?? Din ritning är fin och enkel och precis vad jag behöver. Hur lärde du dig? Har du haft hjälp eller provat dig fram? Om du har tid vore jag mycket tacksam för all info du kan dela med dig av. Fattar ingenting och det känns väldigt övermäktigt- Sitter i Thailand och läser Trädgårdsdesign på distans. Mycket tacksam om du ville höra av dig,
Allt Gott – Sofia

Kommentar av Sofia

Hej, såg din ritning och gillar den, den ser modern och mysig ut.
Jag brukar använda Rosenholms trädgården, jag har gjort det i 10 år nu och har alltid gillat hur enkelt och behändigt den är att använda. (Jag började använda det när jag var 7 år)

Kommentar av Louise L

a

Trädgårdsdesign… Nytt program till datorn! | Trädgårdsliv & Design

Trackback av a




Lämna en kommentar