Trädgårdsliv & Design


Nytt trädgårdsprojekt…
2012-06-19, 09.43.59
Filed under: Trädgårdsprojekt

Alla drömmer väl om medelhavet och så även jag & min man…

Vi har ett ställe i trädgården som det är sol från morgon till kväll och där har jag i några år haft min odlingshörna med odlings lådor i markhöjd med örter, jordgubbar och massa annat.

Men åren går och jag har mer och mer känt att det tar tid och ork att hålla det snyggt och byta jord, dra ogräs, hålla borta mördarsniglar… se till att växlings odlingen fungerar med mera.

En kväll tidigt i våras stod jag där och kände… näää… varför hålla på?… orken fanns liksom inte där! Kvällssolens sista strålar nådde mig den kväll och jag kände … ”Här vill jag sitta och njuta i sommar!”

Mina tankar börja planera… Rama in göra ett uterum med himmelen som tak och varma kalkade väggar med massa lavendel som doftar… Örter i krukor, Rosor som blommar. Ett glas vin… en ute grill… En svensk medelhavsträdgård ska det bli!

Mina tankar i en snabb skiss i datorn…

Sagt och gjort… Vi har grävt och gjutit grund och börjat murat och snart skall muren putsas och odlingslådorna som idag fortfarande står kvar skall rivas och växter skall flyttas och planteras om.

På internet hittade jag just sådana krukor jag önskat mig i många år nu De skulle bli pricken över I:et  i vårt projekt…

Jag riktigt kan se och känna hur skönt det kommer att bli i vår nya del av vår trädgården.

Bilderna kommer från medelhavstorget.se och skulle passa fint på vår nya uteplats med känslan av medelhavet…😉

Ha en härlig skön vecka! Kram från Camilla


4 kommentarer so far
Lämna en kommentar

Men du får inte göra så här! Så mycket fina planer, vill veta mer och se mer bilder. Vilken retsticka du är😉
Tell me more, tell me more!
Ha det bäst!
Kram Hélena

Kommentar av Hélena

Medelhavsträdgård i Sverige.Låter som ett härligt projekt. Vi njuter av och utvecklar hela tiden vår trädgård som du hjälpte oss att forma. Tänk, det är tre år sedan. Vi sänder dig ofta en tanke för de lösningar du bidrog med. Lösningar som vi själva aldrig skulle kommit på.

Kommentar av Steve

I dessa tider då man ska tänka på miljön och mycket ska vara ekologiskt, varför inte odla en del hemma då?Jag har i alla fall en del örter och grönsaker jag odlar i trädgården.Bland annat har jag gräslök, sallad, dill, tomater, oregano, och lite andra örter. Jag har även tryckt ner några vitlöksklyfftor i jorden, så nu kommer det upp vitlök också!Jag har även en del jordgubbsplantor, får vi se om det blir några jordgubbar i år, tror inte det.. men man kan alltid hoppas!

Kommentar av dieta

Jag odlar mycket men man måste kunna ta hand om det också… Hos oss finns många sorters bär och frukt så här syltas & saftas det varje år- allt är ekologiskt. Jag har tomater, örter av olika slag (de flesta och många udda sorter med)… sallad och gurka och vitlök finns oxå så vi blir inte utan för att vi tar bort några odlingslådor!😉

Kommentar av Trädgårdsliv & Design




Kommentera

