Trädgårdsliv & Design


Mitt nya fikonträd
2010-05-20, 02.58.04
Filed under: "Dagbok", Växtfakta, Växthus | Taggar:

Drömmen om medelhavet... Ett fikonträd i växthuset.

Den stränga vinterkylan har satt många spår efter sig i år och mitt fikonträd var en av de växter som inte övdelevde vintern. Jag trodde i och försig inte att det  skulle bli minus 28 grader här i Närke under vintern. Det är ju bara i lappland som dessa grader är av tradition så jag hade chansat på att lämna kvar mitt fikonträd i växthuset väl inpakiterat i bubbelplast och juteväv men detta räckte inte till denna gång.

Så idag införskaffade jag mig ett nytt fikonträd till min lilla medelhavs hörna i växthuset. *Lycka* …för jag hittade ett alldeles extra stort fikon på sina 180 höga centimeter och med en kraftig stam, frodiga gröna blad och två fina fikonfrukter på gång.

Fikon är ett lövfällande träd och vill helst ha en så lik medelhavsmiljö som möjligt då det skall övervintras, det vill säga omkring 10 grader ljust och fuktigt men jag har nu läst på lite och det skall gå alldeles utmärt att förvara trädet i en en mörk frostfri jordkällare och inte över 5 plusgrader. Huvudsaken är att trädet får en kylig viloperiod över vintern. Inomhus i normal rumstemperatur stressas plantan och riskerar att få svårbehandlade angrepp av spinnkvalster.

Mer fakta om fikonträd kan man läsa i SvD:s artikel om ”Så överlever fikonträdet vintern”

 


3 kommentarer so far
Lämna en kommentar

Visst är det härligt med fikonträd! Jag gillar bladen, dom är riktigt häftiga. Jag har massor med fikon på mitt träd, en del börjar bli mogna, gott!

Kommentar av Martina

Kul med ett eget fikon träd! Fast själv har jag ingen plats i mitt lilla växthus och förresten använder jag bara den till odling…får liksom inte plats med mer…inte änns en stol eller kanske en lite pall:)
Ha det gott i sommar värmen!

Kommentar av Merja

ett fikonträd står på min VILL HA lista. så otroligt snyggt!
inspirerande blogg förresten!
lägger dig på min lista.

lotta

Kommentar av •lotta på solrum trädgård•




Kommentera

