Trädgårdsliv & Design


Vårarbetet med japanska växter.

Japansk akleja som pryder en av mina vårkrukor

Nu lider vårarbetet mot sitt slut. Mycket ris har klippts bort och löv och kvistar har krattas bort från gräsmatta och grusgångar. Maken har gjort en stor insats mot mossan i  gräsmattan medan jag har satsat på att gödsla på de växter som var i behov av att få lite näringstillskott efter en lång vinter.

Vintern har dock tagit hårt på några av mina växter och med sorg måste jag nog gräva upp ;-( min japanska röda lönn som har blivit ett skrovmål för mössen under vintern. Många rosor har också frusit ner hårt och jag hoppas att de trots allt orkar återhämta sig nu när värmen är på gång.

Som avslut på vårarbetet bestämde jag mig för att skaffa mig ett nytt träd till min trädgården. Ett Japanskt körsbärsträd. Det blommar bara i cirka en till två veckor och jag kommer att bli helt lyrisk när dessa knoppar brister ut i de mest underbaraste rosa blommor. Längtar…

Japanskt körsbärsträd.

Nytt för i år är även denna trädgårdsgrupp som köptes billigt på ÖoB… Helt okay för att sitta och ta en trädgårdsfika i mellan allt arbete eller varför inte koppla av med en trädgårdstidning medan barnen leker runt på gården.

Avkoppling i arbetet😉

.

Tusen Tack för att ni har tittat in här och för alla fina kommentarer, mail, sms och Fb hälsningar som jag fått i samband med artikeln i Lantliv. Det är verkligen skoj ni kan finna inspiration i vårt växthus!😉

Ha en skön helg! Kram Camilla


4 kommentarer so far
Lämna en kommentar

hej Camilla
Nu har jag också sett det.
Super fint och underbart härligt.
Kul att ha som minne eller hur?
Ha det gott
Annika

Kommentar av annika Christensen

Japanskt körsbärsträd har jag också länge funderat på, dom är ju så otroligt vackra. Va skönt att vara klar med vårarbetet, det är tyvärr inte jag men idag ska trädgårdshandskarna på iallafall!

Kommentar av Martina

Tråkigt med din japanska lönn!! Hörde att svägerskans inte heller klarat av vintern(bor också i Örebro)
Hoppas du får mycket glädje av körsbärsträdet. Du får passa på att hålla dig hemma när den blommar;)

Kommentar av Merja

Japanska körsbärsträd i all ära – varför inte en skenkamelia som både blommar fint och får vacker höstfärg (bladen)?
Fortsatt trevlig helg
Birgitta

Kommentar av Birgitta




Kommentera

