Trädgårdsliv & Design


Trädgårdsmässan i Älvsjö 2010

Så enkelt men så vackert - Inspiration från Trädgårdsmässan 2010 Älvsjö

I lördags tog vi bussen till Älvsjö och den Nordiska Trädgårdsmässan 2010. Det var så grymt mycket folk att det blev lite svårt att se och beundra allt fint som man hade velat se. Alla idé trädgårdar och fina montrar miste tyvärr sin charm av allt folk som trängdes kring utställningarna.

Så här står det på Nordiska trädgårdars hemsida: Om Wij trädgårdars idéträdgård är en hyllning av och från brudgummens hemtrakt så är det kronprinsessan Victorias släkthistoria som är i fokus i montern ”Fjäriln vingad”. Den runda montern för tankarna till en solig vårdag ute hos sessorna på Haga - och kronprinsen naturligtvis. Det är ju också på Haga slott som kronprinsessan och Daniel ska flytta in. Här vajar vassen och en del av marken är täckt av sjösten. På ”stranden” står en gustaviansk sittmöbel helt klädd i blommor. Blommande mandel- och körsbärsträd ramar in trädgården och ovanför hänger en takkrona klädd med blommor och blad. Under takkronan flyger gula och blå fjärilar. Nåja, de är inte verkliga men bidrar på ett lekfullt sätt till Hagafantasin. Och en liten hyllning till brudgummen finns också med: Liljekonvaljer, Gästriklands landskapsblomma.

Men en av de mest uppmärksammaste utställningarna var den som Wij trädgård visade upp, ”Fjäriln vingad syns på trädgårdsmässan”en vacker monter av floristen Gun-Britt Ståhl och trädgårdsjournalisten Monika Langlet.

Men det fanns också mycket att se. ”Magnoliaprakt i lustgården” från Liseberg. En bedårande utställning med magnoliablommor i rosa och vitt. Skånes idéträdgård som gick i det lantliga vårsköna blomsterprakt.

Med hem till Örebro hade jag en del små småsticklingar utav Fuchsior. En växt som jag aldrig tidigare har haft i mina ägor. Det skall bli spännande att testa något nytt! Jag köpte också en del gamla krukor till mitt lantliga växthus, en enorm fågelbur att ha blommor i och en stor plugg box för odling. Men några Mårbacka pelargoner blev det inte… Hihi… de får jag fixa här hemma ;-D)

Sen träffade jag lite kort Annika Christensen från bloggen Narturliga Ting & Eva Robild. Tyvärr hann jag inte med deras föreläsning då våran buss kom i för sent till mässan ;-(. Men de har tillsammans skrivit boken ”En Lisa för själen – trädgård som terapi och friskvård”. Ett ämne som berör mig mycket då jag själv har min trädgård som terapi för att klara av vardagen då vi kämpar hårt med ett av våra barn som har diagnosen Autism. Dessutom har jag och min familj träffat Annika förut, i hennes underbara trädgård, så det känns lite extra kul att vara ägare till denna bok där man känner igen sig från många av de fina bilder som visas i boken.

Boken "En lisa för själen" Författare & fotograf Eva Robild & Annika Christensen

Må så gott! Kram Camilla


 


1 kommentar so far
Lämna en kommentar

Det var så kul att ses igen!
Fin bild du fångat på mig. Det är inte ofta jag blir bra på bild precis.
Hoppas vi ses snart igen.
Snart skall jag iallafall få seditt växtghus i lantliv.
Ha det gott
Annika

Kommentar av annika Christensen




Kommentera

