Trädgårdsliv & Design


Planering

1) Jag ska INTE så, så mycket i år. Jag sår alltid alldeles för mycket, mer än vad jag egentligen har plats för och har tid till att ta hand om. I år ska jag försöka vara  realistisk och bara så det som jag verkligen behöver. (-Okey… jag tror inte på det ens själv men försöka kan man ju för jag skall ta det lugnt).

2) Buskar och träd har prioritet i år också. Jag vill ha ett tak i min trädgård. en lummig struktur som ger ett spännande uttryck. Ett ekträd, eller ett kastanjeträd som dominerar och fångar in historien bakom vår trädgård vore inte dumt. Buxbomshäcken skall formklippas och nya sticklingar skall sättas i hopp om fler plantor. Syrenhäcken skall få sig en uppfreschming och beskäras.

3) Växthuset skall städas och odlingsbäddarna skall få ny jord till tomater och gurkor och jag skall frossa i både gamla och nya pelargoner och medelhavsväxter.

4) Köksträdgården skall jordförbättras och hallonplantorna skall få sina störar. Plocksallad och liten kryddtagetes samt brytbönor skall få bli en repris från i fjol.

5) Humleplantor och klätterrosor skall planteras vid trädgårdspation  för att få en lummig sval plats vid äppelträden.

6) Barnens lekträdgård skall få ny gräsmatta och vi måste barnsäkra studsmattan med nät samt ett fint staket runt platsen för att göra den mysig och inbjudande.

7) Koppla av och njuta… (Denna punkt borde stå först – eller hur?) Det är ett måste fast å andra sidan så tycker jag att ogräsrensning kan vara en skön avkoppling också. Men jag skall Njuta till 100 % av min trädgård och av mitt växthus!!!

Hur ser Er trädgårdsplanering ut i år?

//Camilla

Ps. Glöm inte bort att delta i utlottningen av biljetter till Trädgårdsmässan i Stockholm den 8-11 april här på min sida… Vinn biljetter här


4 kommentarer so far
Lämna en kommentar

Ja det finns en del att göra när man har trädgård. Snart tittar det väl upp lite snödroppar och annat smått och gott under snötäcket. Fast det är svårt att tro när man tittar ut. Hoppas du får en fin fin vecka/Gela

Kommentar av Gela

Kul att ha dig tillbaka i blogglivet igen.
Jag har samma löfta och faktum är jag har redan spräckt sådd löftet.
Fast jag har inte sått bara köpt fröer.
Ha det gott och dröm vidare ett tag till
Hör vräker det ner igen.
Annika

Kommentar av annika Christensen

Mysigt trädgårdsår du har framför dig men det där att så fröer i begränsad mängd – hihi…. det är nog något vi alla säger nu men när man väl står där med fröpåsarna så blir det ”lite till”, ”tömmer påsen”, ”kan ju ge bort överflöd”….. så står man där i alla fall med 1000 krukor🙂

Jag skall försöka få lite mer struktur i min skogsbacke, bygga någon trappa, staket av slanor, kanske fläta lite pil, bygga odlingslådor vid vinkastet, sätta upp mina sänggavlar jag hittade på IKEA´s rea som klätterstöd och avgränsning – och lite annat smått och gott🙂 Men först av allt vill jag ha bort snön!!!! Är nog inte ensam om den tanken…..

Ha en skön dag ♥

Kommentar av Lotta 8`)

Det var en hel del du ska göra i sommar!
Snyggare avslut mellan jord/grus/gräs ska det bli,marktäckare ska ersätta delar av gräsmattan,rabatter ska fyllas på och utökas och förhoppningsvis några träd och buskar blir det.
Om det blir snöfritt nån gång förståss.
Mariana

Kommentar av Mariana




Kommentera

