Trädgårdsliv & Design


Ljustjärnbrännan
2009-10-18, 22.14.35
Filed under: "Dagbok", Inredning | Taggar: ,

Ljustjärnbrännan

Tiden står still i Ljustjärnbrännan.

Vi har varit på en resa som har tagit oss 120 mil bort och cirka 100 år tillbaka i tiden. Året är strax efter 1900. Här finns inget rinnande vatten och bara en kamin i köket som värmer oss. Kylan tränger på och livet är primitivt  tyst och lugnt (ja då inte barnen härjar runt och tycker allt är spännande med farfars hus). Vi befinner oss långt in i skogen och det blir fort mörkt om kvällarna. Ett värmeljus leder oss till ett utedass bredvid vedboden. Lugnet gör en harmonisk och jag kan höra hur frosten knastrar i marken medan man sitter där i mörkret. Tystnaden bryts av tågen dundrar förbi på stambanan. Jag drar mig  tillbaka, in för att värma mig vid den sprakande spisen i köket och för att bädda ner mina barn i de gamla sängarna. Det är så fint här. Precis som om tiden hade stannat för att vi ska känna hur livet var på farfars tid.

Ljustjärnbrännan2

Ljustjärnbrännan3

Trä sndaler från slutet av 1800-talet och fina barnskor från 20-talet.

ljustjärnbrännan1

Året 1927 föddes den tredje pojken i stugan. En av de fem söner till Astrid och Emil Lindmark i Ljustjärnbränna fick. Pojkens namn är Elon och är min mans far och våra barns farfar.

Han gjorde en lång resa från norr till söder för att komma ut i världen och tog  därför värvning i sjömansskolan för att sedan bli officer i flottan. Elon gick bort 82 år gammal, i våras och har lämnat stor sorg och saknad efter sig.

IM000194_2

Elon som ung

IM000172
Bildtext från baksidan av kortet skrivit av bla Elon: ”1932 den 1 augusti var farbror Enars hit”. Enar var smältverksarbetare i Skelleftehamn, bror till Emil Lindmark (1896-1985) På bild Uno f.1922, David f.1925, Elon f.1927 Ljustjärnbränna, sett från ”Lindmarks”.

Från vår resa i Lappland tog vi hem en del små ting till vårt hem och trädgård som ett minne från den bland annat den tid som stod still i Ljustjärnbrännan .

Gamlating


5 kommentarer so far
Lämna en kommentar

Vilken underbar släktberättelse! Och ett så fint hus & miljö!
De ting ni fick med hem blir guld värd eftersom ni har ursprung & historia som följer med dem! Förutom att de är vackra!;-)
Grattis till en härlig resa, vistelse & de fina sakerna! Och tack för att vi fick följa med!;-)

Kommentar av NinaH

Så underbart det måste ha varit.
Hade ni allt det med er hem?
Så roligt och jag tror att varenda sak passar bra hos dig.
ha det gott
Annika

Kommentar av annika christense

Hej Camilla,

Vilken jättefin reseskildring från V-botten och hyllning till Elon!Blev riktigt rörd.
Hjärtligt tack, Camilla
Ska bli roligt att ses snart. Kram, Annika

Kommentar av Annika Lindmark

Det var roligt att se hur fint det fortfarande är i Ljustjärnbränna. (Jag har inte varit in i stugan på över 20 år.)
Det var även kul att se bilden på pappa och mina farbröder. Min pappa är David Lindmark.
Hälsningar Maria.

Kommentar av Maria Dines

Hej kusinen Maria, såg att du hade kikat på Camillas hemsida om Ljustjärnbrännan. Det var länge sen och vi har inte setts på länge. Men jag vet ju ändå att det är bra med dig eftersom Gunvor och jag har kontakt med David, Mats och Helge regelbundet.
Mamma och jag ska till Ljustjärnbrännan om ca 2 veckor. Vi gillar verkligen att vara där, det är så fridfullt och vackert. Vi ska försöka att fixa i ordning lite också. Vi har köpt en ny ytterdörr, ska kanske lägga golv på vinden och dra in sommarvatten (om det inte är alltför dyrt). Under sommaren när vi var där fanns det möss. En låg t o m i min säng död, hoppas det inte blir någon sådan överraskning denna gången!
jag stod väldigt nära min pappa och jag känner ett väldigt starkt band till Västerbotten. Mats tycker att jag är mycket lik farmor Astrid.
Det vore roligt att höra ifrån dig. Visst håller du fortfarande på med musik, du var så musikalisk minns jag. Du ställde också ut målningar i Vindeln förra sommaren, eller hur. Har du utställningar på gång?
Kram, Annika

Kommentar av Annika lindmark




Kommentera

