Trädgårdsliv & Design


Höstarbetet är igång.
2009-10-05, 11.46.49
Filed under: "Dagbok", Frösådder och växter, Min Trädgård, Växtfakta | Taggar: , ,

skottkärra

Oj vad tiden går. Det känns som jag inget hinner i trädgården för tillfället. Plantor står och vänta för att komma ner i jorden och växthuset ska tömmas på pelargoner och annat. Listan kan göras hur lång som helst men jag har inte riktigt haft ork och lust att inse att det måste göras.

pelargonvinterMen i helgen börja jag lite smått… Alla pelargoner har nu fått flytta ner i vår jordkällare förutom en som var helt enorm och som jag vill njuta av ett tag till.

Dalhiaknölarna är upptagna och märkta med vilken färg de har, allt för att underlätta till våren då de ska ner i jorden igen. Apelsin och chili och olivträdet har fått flytta in för säsongen. Fikonträdet får vänta ett tag till.

Tomatplantorna har gjort sitt fast det finns en hel del grön tomater kvar. Förhoppningsvis så mognar de inne annars får jag väl göra något gott av de… Jag tar tacksamt emot recept på något gott som är värt att testa!!

Viste ni att man kan mogna tomater snabbt inomhus genom hänga plantorna upp och ner med jordklumpen och rötterna kvar. Hihi, det var min kära granne som sa det och hon hade prövat det med gott resultat i fjol. Men för min del blir det nog gröna tomater i fönsterkarmen ett tag framöver för hur skulle det se ut om jag börja hänga tomater i vårt lilla hus? Det får räcka med en gigantiska pelargon och massa annat från mitt växthus här inne.

Den gamla skottkärran är ett fynd från en annons i tidningen. Jag kunde inte låta bli att köpa den och längtar redan till våren då den ska prydas med massa blommor. Helt underbart!

fjärilhöst2

Nä… Nu tittar solen fram och jag ska greppa taget om spaden för att få ner  lite lökar och några nya floxplantor och rosor som står och väntar under en filt i växthuset.

Ha det gott och ett stort tack till er alla som skriver en rad i min blogg- Jag blir så glad för det! Kram, Camilla


6 kommentarer so far
Lämna en kommentar

Vilken fin bild med skottkärran! Det är mysigt med höstbruk!
Växthusmadam

Kommentar av Växthusmadam

Tänk att det ska vara likadant varje höst. att man aldrig lär sig och försöker fixa undan allt eftersom, istället för att spara allt till sista minuten!
Sån är jag i alla fall🙂

Skottkärran är jättesnygg och kommer att vara fin nästan vad du än sätter i den. Ett bra fynd.

Roligt att läsa artikeln om dig oxå. Den var jättebra.

Kram Mari

Kommentar av Mari i Marieholm

En hel del har jag hunnit med fast än finns det att göra. Grävde upp en forsytia buske som jag inte vet riktigt var jag ska ha…
Plockade också dom gröna tomaterna och tog in. La dom på bricka och nu är alla uppätna allt eftersom de mognade.
Ha det gott med höst stöket!

Kommentar av Merja

Hejsan Camilla! Tusen tack för dina rader, det var verkligen toppen att vi hittat igen varann. Mina tankar är ofta hos dig och jag undrar hur du har det? Din trädgård är ju bara så fiiin och vilken härlig skottkärra du funnit!! Jag är inne och tittar/läser ofta i din blog, jag njuter av dina fina bilder och det du skriver om. Kul att du hamnade i tidnigarna också, jag gläds med dig.
Jag är ingen hejare med datorn men jag har Cici som suport och ibland är det både långa och krångliga samtal för mig, jag begriper inget!! Så du får hälsa din mamma så mycket och säga att det är kul med datorn och visst ska hon försöka…
Bamsekram från Kristina i Arjeplog som ska ordna sykurs ihelgen och saknar er på sykvällarna. Det var härliga kvällar vi hade på den tiden.

Kommentar av Kristina i Arjeplog

Jag har idag flyttat in pellisarna till vinkastet, tänkte de skulle få övervintra där. Går det inte så vet jag det till våren😉 Har börjat plasta in vinkastet lite utifall att det blir kalla nätter. Är lite trött på att ha växter i källaren så det får bli experiment i år. I fjol så gjorde svärfar som han sett på dansk tv – tog ur pellisarna ur krukorna, skakade av jorden, hängde upp dem i taket och där hängde de hela vinter. När vårvintern kom, så planterade han dem i krukor och de tog sig väl i år, fast så gör inte jag, de får allt bo i sina krukor tills våren kommer🙂 Ha en skön söndag, 8`)

Kommentar av Lotta 8`)

Läckert med fjärilar så sent på året.
Fin rullebör.
Må gott
Annika

Kommentar av annika christense




Kommentera

