Trädgårdsliv & Design


Vitlök-Allium sativum
2009-09-12, 19.59.46
Filed under: Frösådder och växter, Växtfakta

vitlök(Bild: © Trädgårdsliv & Design)

Nu är det dags att sätta vitlöken i jorden. Jag måste erkänna att jag aldrig har odlat vitlök. Jag har köpt sättlökar men alltid lyckats glömma bort dem. Men i år har jag satt en skylt på ytterdörren…

…VITLÖKEN!

Och om jag nu inte helt får ”hjärnsläpp” i år också, så ska vitlöksklyftor ner i jorden senast den här veckan.

Tror ni jag lyckas?

1 mellanskillnad

Här kommer lite fakta om vitlöken från Wikipedia.

Vitlök (Allium sativum), är en lökväxt som ursprungligen kommer ifrån Centralasiens stäpper och har varit känd i Egypten i över 6 000 år. Den lär ha odlats i Sverige redan under vikingatiden, men runt 1500-talet blev den impopulär på grund av sin starka lukt. Den återupptäcktes dock under 1900-talet och idag importeras den vanligen. Vitlöken används främst som en krydda i matlagingen men sägs även ha nästan magiska egenskaper och lär skydda mot allt från förkylning och cancer till varulvar och vampyrer.

Vitlök kan odlas i Sverige, bäst resultat får man med franska sorter som Thermidrome, Messidrome, Printanor, med flera. Vitlöken klyftas upp och därefter sätter man klyftorna med 40 cm radavstånd och ca 10 cm avstånd i raden. Sättdjupet bör vara 3 – 4 cm. Vissa sorter sätts på hösten, andra tidigt på våren. Färsk vitlök med grön blast kan skördas redan från början av juni. Vitlöken slutskördas för torkning och lagring i juli eller början av augusti.

Mer rolig fakta och lite smårecept hittar man på Örtblomman.

Allium_sativum_Woodwill_1793(Bild:Wikipedia)

Till sist vill jag Tacka alla som tittat in på min sida. Det är så skoj att se era små spår ni lämnat efter er och även ett stort Tack till er som lämnat kommentarer på mina inlägg. Jag blir så himla glad 🙂 TACK!

Ha en fortsatt härlig höstskön helg!

Kram Camilla

10 kommentarer so far
Lämna en kommentar

Just ja, Vitlöken!! Är ung. som du, det glömmer jag alltid…ska ta vara på ditt tips och sätta en lapp på dörren 🙂
Tjingeling
Monica

Kommentar av Monica

Jag har missat att köpa utsäde!! Skit.. jag tog upp vitlöken i förra veckan, hade glömt att göra det, men jag vill ju inte använda dem som utsäde. Dags att ringa Åke!

Kommentar av Anna

Det är något visst med att ha egenodlad vitlök hela vintern. Men det är inte alltid jag kommer ihåg det 🙂 Ibland har den kommit i jorden så sent som i slutet av november (fördelen av att bo i södern).

Men så tråkigt med er trädgård! Jag hade nog oxå blivit helt förstörd om det hade varit hos mig 😦
Hoppas att det inte tar alltför lång tid att fixa det igen.
Ha en bra vecka!
Kram Mari

Kommentar av Mari i Marieholm

Lycka till med vitlökarna!!

Kram Marie

Kommentar av Marie

Hej Camilla. Jag har inte glömt bort dig. Funderar nu på våra svar till din enkät angående baksidan. Återkommer snarast med svar och några bilder.

Kommentar av Sofia Linnér

Köpte vitlök idag för att sätta i mina pallkragar. Har aldrig odlat vitlök förut. Kul att få läsa lite mer här hos dig!
Växthusmadam

Kommentar av Växthusmadam

Just det ja..
Tack för att du påminde mig alltid lika svårt att komma ihåg.
Ha det gott
Annika

Kommentar av annika christense

Trevlig läsning om vitlöken, jag har precis efterlyst tips och råd ang vitlök då jag tänkt sätta dem nu i höst 🙂
Grattis till dina tidningsartiklar – jättekul! Må väl =)

Kommentar av Lotta

Jag satte min vitlök igår, se hur jag gjorde på min blogg…!

Kommentar av Martina

hej.

hoppas vintern varit bra och att det spirar i vitlökslandet. vitlöken ska sättas djupare än 3-4 cm, helst 8-10. har man satt dem för grunt kan man alltid ta och lägga på mer jord, gärna billig säckjord som är mer ogräsfri.
de franska sorterna går bra i Sverige men det finns många andra sorter som minst går lika bra fast är bättre i köket med större och lättskalade klyftor. du har en helt ny värld att upptäcka 😉
david

Kommentar av david wanegårdh




Kommentera

