Trädgårdsliv & Design


Höstens färger

höst1

Hösten är här med alla glödröda och gula blommor. Aldrig trodde jag att jag skulle köpa gula och orangeröda blommor till min trädgård men i dag kände jag att min trädgård skulle behöva något som lyser upp denna årstid.

höst3

Solbrud – Helenium `Moerheim Beauty´ ska stå i soligt läge och blommar juli- augusti och
Höstöga
Coreopsis verticillata ´Grandiflora´ vill ha soligt och blommar i augusti och september var två härliga glödande perenner som fick följa med mig hem i dag.

Till hösten hör även den vanliga Kärleksörten (troligen en Brilliant som finns i min trädgård) Den är en mycket tacksam växt som blommar sent med lysande rosenröda blommor och är stor och robust. I min trädgård fanns det två större ruggor för fem år sedan som jag har delat allt efter som till fler plantor som fort har växt till sig.

Men i m inträdgård kan man även hitta sådant som man inte ofta tänker på som ett vackert inslag på hösten. Nypon från överblommande rosor är helt underbara. Nyponen finns i många nyanser av grön, orange och brunt och hänger kvar som små kulor på de vilande rosbuskarna. Även fröställningar från sommarens olika perenner är vackra på sitt sätt och får i min trädgård mer än gärna vara kvar över höst och vintern.

Till sist kan jag även berätta att det går att läsa mer om Hösten och om höstplanteringar i min trädgård i tidningen Örebroar´n som kommer ut den 16 september.

Kram Camilla


5 kommentarer so far
Lämna en kommentar

Hej Camilla, jag blir mer och mer förtjust i blommor i gult och rött. Solbruden tycker jag är riktigt fin. Såg den faktiskt när jag var på blomsteraffären idag men jag skulle köpa blommor till krukorna och inte perenner.🙂 Spännande med reportaget!

Tack för trevliga kommentarer hos mig och tack för loppistipset i Örebro. Ska absolut gå dit när jag kommer till Örebro (har faktiskt aldrig varit där…borde jag väl råda bot på!?). Ha det gott! Kram Karin

Kommentar av Karin A

Så fint du visar vilka fina färger.
Snart är det dags att köpa AoT då kommer du att känna igen dig.
Ha det gott
Annika

Kommentar av annika christense

Vad kul Annika. Längtar! Tur att jag får den med posten så jag inte missar den! Kram

Kommentar av Trädgårdsliv & Design

Snyggt Camilla, underbara färger och du har verkligen fångat dem fint. Ljuvligt!

kram Tyra

Kommentar av TYRA

Tack Tyra!🙂

Kommentar av Trädgårdsliv & Design




Kommentera

