Trädgårdsliv & Design


Sensommar med Tomater
2009-08-22, 21.36.00
Filed under: "Dagbok", Frösådder och växter, Ogräs & skadedjur | Taggar: ,

fjäril

Sensommar och det har varit en härlig dag i trädgården. Det har varit varmt och vår äldsta son har tagit sitt sista dopp i en zinkbalja. Själv har jag städat av växthuset lite. Det blir fort krafs från alla växter som trängs på bänkar och på fönsterkanten.

Tomaterna växer än och det är hög tid att toppa plantorna så att alla tomater orkar med att växa till sig och mogna innan kylan slår till. De har även fått en näve hönsgödsel för att berika jorden på bra näringsämne.

Av de fyra sorterna som jag odlat i år har den brunröda tomaten Solanum lycopersicum ”Brown Berry” blivit en favorit och har fort skördats av barnen då de mognat.

Den gula päron tomaten Solanum lycopersicum ”Yellow Pear” är också god men inte fullt så smakrik som den bruna.

Solanum lycopersicum F1 ”Supermarzano” där i mot har jag inte haft tur med. Den drabbades tidigt av pistillröta.

Ampel tomaten Solanum lycopersicum F1 ´Totem´ har gett mängder av tomater och smakar ungefär som kvisttomater från affären. Tyvärr har också den drabbats av ohyra och den fruktade växthusspinnkvalstern har tagit död på en planta. Så till nästa år blir det att tömma all jord och tvätta ur.

tomaterFyra sorters tomater och en chili.

Tack för alla kommentarer i mitt förra inlägg. Växthuset är mitt hjärta ♥ och jag njuter i fulla drag. I nästa inlägg blir det bilder på en ”äpple jägare”- Vår katt Mirre.

Ha en fortsatt trevlig helg! Kram Camilla


14 kommentarer so far
Lämna en kommentar

Varit dålig på att besöka andras bloggar på sistone. Tidsbrist. Men det är en fröjd nu att ”resa runt” bland allt det vackra!
Jag blir alltid så glad när jag tittar in hos dig! Alltid sköna bilder av vackra växter & ting. Och så ditt underbart vackra växthus! (Och så förstås att det & du finns i ens gamla hemstad! Gör en ju lätt nostalgiskt sentimental….;-)…)

Kommentar av NinaH

Åh, Tack snälla NinaH! Du får jätte gärna komma förbi om du besöker din gamla hemstad😉 Kram C

Kommentar av Trädgårdsliv & Design

Det är så vackert med alla tomaterna samlade så, på bild. Vilken härlig lyx!
Vädret fortsätter att vara rena rama sommaren här nere, på dagarna. På kvällarna och nätterna kan man dock känna att det är höst. Men det är mysigt, tycker jag.
Kram Mari

Kommentar av Mari i Marieholm

Vilken härlig tomatskörd! Själv har jag haft vita flygare i växthuset hela säsongen, så tomaterna har det inte blivit något av. Chilin däremot har trivts bra, så där blir det en rejäl skörd!
Växthusmadam

Kommentar av Växthusmadam

Hej,
Försökte mejla dig men fick tillbaka det så tänkte att jag kommenterar istället🙂. Just nu tipsar vi om trädgårdsbloggar på hemmakanalen.se så kika in och läs om dig själv😀 Ha det fint/ Matilda

Kommentar av Matilda

Hej,
Kika in hos oss på Hemmakanalen. Vi tipsar där om din blogg bland några fler gröna bloggar vi följer! /Matilda

Kommentar av Matilda

Tack för besök hos mig och välkommen åter!
Vilken fin blogg du har.

Kommentar av Inger

Hej Camilla!
Tack för din kommentar hos mig!
Vilken fin blogg du har! Fina bilder!

Ha d gott!
Kram Hanna

Kommentar av Hanna

Jag tycker inte Gul Päron var märkvärdig, Har ätit bra många godare tomater, så den vill jag inte ha igen. Min favorit i år är Taxi, gul ampeltomat och mild men mycket söt smak och utmärkt på ostmackan!

Kommentar av Anna

Vilken härlig blogg jag hittade till!
Jag återkommer!

Kommentar av Villa Solgården

Vilken skörd!! Ser goda ut de där små gula.
Äpplejakt.. låter spännande.
Ha det gott
Annika
ps i nästa nr iAoT kommer min trädgård nr 14 tror jag det är

Kommentar av annika christense

Vad fint med tomaterna på bild//Britt

Kommentar av Britt

Fin skörd! Måste nog också ut och toppa plantorna i växthuset…om jag kommer in. Känner att jag försummat den ordentligt.

Kommentar av Merja

Hej Camilla!
Tack för din kommentar hos mig!
Vilken fin blogg du har! Fina bilder!

Ha d gott!
Kram Hanna;. All the best!!

Kommentar av Timex




Kommentera

