Trädgårdsliv & Design


Lite av varje…

ängel1Min trädgårdsängel.

Jag känner mig slö, slö på att blogga och skriva om sådant som ska inspirera och glädja er läsare. Vet inte varför men kanske beror det på att jag har detta år inte gjort några stora projekt och knappast inte några små med. Jag har bara Njutit av allt och ibland dragit ett och annat ogräs samt klippt gräset ett antal gånger mot min vilja (Gräs klippning är det tråkigaste med att vara trädgårdsägare – Helst av allt skulle jag vilja anlägga rabatter på hela ytan för att slippa klippa gräs varje vecka😉 . Ogräsrensning där emot kan jag ägna mig åt i timmar för det är bara hälsosamt ,och frigörande  för själen).

Nu börjar vi gå mot mörka tider och lyktorna får lysa upp i det solvärmda växthuset. Det är mysigt! Vinrankan växer för varje dag och jag skördar nu bönor, tomater i alla dess former och färger med mera.

växthus-aug6Varmt och gott i växthuset- här kan jag koppla av och njuta!

Idag gjorde jag en tur till Lindesbergs plantmarknad för att köpa en ros som ska planteras mot växthusväggen. Det blev en Louise Odier, en icke klättrande ros men ska enligt uppgift bli ganska hög och bred så man kan ha den som en klättrare.

Växtkatalogerna har också dammats av och jag börjar få mer inspiration för att arbeta med min trädgård igen efter en lat vår och sommar.

Jag vill ha fler rosor… Rosor som klättrar och är friska och står sig länge när de blommar. Rosor i alla rosa nyanser. Mer vintergrönt är också välkommet i trädgården nu. Som 70-talist, uppvuxen med barrväxter runt varje hus och knut så har jag varit anti mot dessa sticksiga grönblåa barriga buskar och träd i många år. Men nu har jag börjat inse fördelen med grönt året runt och jag kan bara hälsa de välkomna till min trädgård… Barrväxter/vintergrönt står nu högt uppe på min inköpslista ;-D

inköp höst 2009

Ja det var allt för den här gången. I morgon blir det äppleskörd samt en utlovad tur med barnen. Jag vill passa på att tacka för alla kommentarer och mail som jag fått. Jag lovar att svara er så fort jag kan😉 . Ha det gott! Kram Camilla


19 kommentarer so far
Lämna en kommentar

Lustig det där med inspiration till bloggen. Jag kan periodvis visa hur mycket som helst men jag har inte tid liksom. Men nu när hösten kommer kanske det blir lite mera av det hela.
Visa bara lite från trädgården det räcker långt.
ha det gott
Annika

Kommentar av annika

Vad härligt mysigt du har det i ditt växthus! Jag får ännu inte plats att sitta där, men det kommer nog snart, för nu börjar gurkplantorna tröttna… blir nog att slänga ut dem och då blir det ett hörn ledigt🙂

Kommentar av Anna

Tack Anna! På tal om gurkplantor… Har du några bra odlingstips till nästa år?

Kram Camilla

Kommentar av Trädgårdsliv & Design

Klippa gräset som är så härligt!! Jag måste vara tokig… alla tittar så konstigt när jag säger det. Men så är det:)
En sväng till Plantmarknade minsann. Har du varit till Nora och Villa Sindoru? Där finns det massor av rosor och snart börjar hon nog att rea ut det hon har. Jag och en kompis ska dit på onsdag.
Det ser härligt ut i ditt växthus!

Kommentar av Merja

Tack för kommentaren och tipset om Nora. Har aldrig hört talas om den butiken så den måste jag absolut besöka!! Gräsklippning- Tur vi är olika😉 Jag njuter då det är gjort för det blir så fint då. Men att klippa är så tröttsamt!

Kram Camilla

Kommentar av Trädgårdsliv & Design

Hihi idag erbjöd min man sig att klippa. Han kände trycket från grannens motorljud. ;-D

Kommentar av Trädgårdsliv & Design

Visst är det härligt att kunna njuta av levande ljus igen på kvällarna, utan att behöva vänta tills klockan är alldeles för mycket🙂
Det ser jättemysigt ut i ditt växthus.
Och så gillar jag din ängel, förstås!
Gräsklippningen överlåter jag åt mannen , för rabatterna får han inte röra. Han ser inte skillnad på fröplantor och ogräs.
Så länge barnen behöver gräsmatta, så får det finnas en större yta, men sen kommer den definitivt att minska, hehehe.
Jga har faktiskt inte köpt en enda ros i år. Det brukar alltid bli någon. Men det är ju inte försent än, eller hur.
Kramar Mari

Kommentar av Mari i Marieholm

Nädå det är inte försent än… Fram mot september -oktober kan man lugnt sätta rosor. Ett år plantera jag i december men då i grönsakslandet där jorden var något så när grävbar och sen fick jag flytta dem på våren. Kram Camilla

Kommentar av Trädgårdsliv & Design

Hej!
Visst kom vi till Nora. Där hade det hänt en hel del jag var sist. Fast den finaste ros blomningen missade vi förstås nu när vi åkte så sent. Men det fanns en massa perenner och nya upbyggnader att titta på:) Ingen ros blev det med hem den här gången, men två perenner. Alltid kul att åka dit:)

Kommentar av Merja

Kul!😉 Då måste ju jag absolut åka dit. Kram C

Kommentar av Trädgårdsliv & Design

Vad mysigt du har där i ditt växthus. Själv har jag inte så mycket plats där och för den delen ingen ro att sitta där fast jag vill…:. Den där vill ha listan, den bara växer och växer hos mig oxå.
Tjingeling
Monica

Kommentar av Monica

Tjingeling Monica!
Tack! Du får Låna med dig listan om du vill! Mvh Camilla

Kommentar av Trädgårdsliv & Design

Mysstunder i växthuset är väl härligt.. jag har mitt uterum som vi tänder upp med levande ljus och en gammal fotogenlampa.. vilken stämning det blir. Listan för växter ändras och skiftar allt eftersom, men jag håller med dig lagom med grönt året runt är härligt och jag har fått in en hel del.. mest bollar som är fina och dekorativa året runt.. Ha en skön vecka.. Kram /Moa

Kommentar av Moa/Monica

Hej Monica! Vad är det för bollar du har då? Buxbum? Jag vill gärna få upp det på höjden med. Hitta en härlig och hög tuja som såg ut som en gran på plantmarknaden för någon vecka sedan. Den skulle passa utmärkt hos mig. Kram

Kommentar av Trädgårdsliv & Design

Louise Odier växer här hos oss, lider svårt av svartfläckssjuka men är just nu helt intäckt med klematisen ‘Kaiu’. En klematis jag måste flytta nu under hösten.
Ha det gott
Birgitta

Kommentar av Birgitta

Åh klematis…Vill ha massa klättrande men de trivs tyvärr inte hos mig. Vet inte vad för fel jag gör med dem. ;-( Men jag hoppas på bättre tur med Louise Odier´n!
Kram Camilla

Kommentar av Trädgårdsliv & Design

Hej Camilla, visst är det skönt med lite mys i augustimörkret! Och jag håller med Annika om att hösten också kan bli en tid då man reflekterar och hinner med lite mer på bloggen.

På återseende

/Marit

Kommentar av Marit

Absolut… Känner redan att jag hinner med att titta runt bland andras bloggar. Där kan man hitta mycket att inspireras av! /Camilla

Kommentar av Trädgårdsliv & Design

Jag skriver inte alltid för bloggarna utan jag skriver känslor från min trädgård.Så får väl andra tycka vad de vill. Här är trädgården sönderblåst och jag jobbar för ömycket för att hinna njuta några längre stunder.
Jag tycker det är kul att se från trädgården.
Nu kommer men trädgård i AoT nr 14 och det skall bli spännande att se.
Fortsätt och mys du statyn är underbart vacker.
Ha det gott
Annika

Kommentar av annika




Kommentera

