Trädgårdsliv & Design


Mördarsniglarna intar vår trädgård :-(
2009-07-15, 23.19.04
Filed under: Ogräs & skadedjur, Trädgårdsliv | Etiketter: ,

HJÄLP, HJÄLP, HJÄLP… Nu är den även här!

I många år har vi varit skonade från denna glupska snigel men nu har den tagit sig in även hos oss. I bostadsområdet 500 meter längre bort har den härjat i mängder i flera år.

mördarsnigel

Jag har i år kunnat studera och se hur de vandrar från kommunens mark in genom syrenhäcken över mot våran tomt och närmare och närmare rabatter och trädgårdslandet når de för varje gång jag går min ”snigel jakt”. Det har blivit flera rundor flera gånger om dagen den senaste tiden med en sekatör eller en vass spade i ena handen och jag klipper eller hugger jag ihjäl dem.

Ikväll var inte ett undantag… Jag drog på mig stövlarna och gick ut medans min man uttryckte -”Nu får du ge dig!”… Nä, sa jag och gick vidare ut för att skövla ett antal stora och små vidriga mördarsniglar som dragit sig längre in på gräsmattan än vanligt.

När jag inte kunde hitta fler tog jag en sväng förbi jordgubbslandet för att plocka mig några härliga röda gubbar och gick nöjt tillbaka mot ytterdörren då jag med förskräckelse ser en fet mördarsnigel slämmade sig upp mot handtaget på dörren.

Hjälp… Nu var bara min man tvungen att resa sig upp från soffan för att bekräfta att nu är det allvar!!! Kampen mot Mördarsniglarna har börjat (även här)!!!


Så slipper du mördarsniglar:
Kontrollera nyinköpta plantor. I Örebro så har de flesta plantmarknads kedjorna mördarsniglar utanför sitt staket!!!
Använd inte jorden som följer med.
Köp inte jord från högar som legat öppet på mark utan förvissa dig om att det inte finns mördarsniglar i trakten.
Titta efter 3–4 millimeter stora gråaktiga eller genomskinliga ägg i jorden eller småsniglar under bladen.
Undvik öppna komposter – ett utmärkt tillhåll för sniglar.
Undvik kvällsvattning – sniglarna är aktiva på natten.

Så bekämpar du mördarsnigeln:
Skaffa en mysk anka, de äter upp sniglarna. (oj… vad jag vill ha en sådan anka nu!)
Gillra fällor. Sniglarna gömmer sig gärna under brädbitar, plastsäckar och liknande.
Lägg ut beten, exempelvis rutten frukt eller döda sniglar.
Vittja ofta. Ställ ut ett fat med öl – sniglarna lockas dit.
Samla in sniglarna på morgon och kväll.
Döda dem genom att hälla kokande vatten över dem eller klipp av huvudet- jag förordar det sistnämnda!!!
Lägg ut strängar av kalk/aska runt plantor du är rädd om. Skjut upp höstgrävningen så länge som möjligt. Då får sniglarna svårare att hitta hålrum för övervintring.

Fakata:
Mördarsnigelns riktiga namn är spansk skogssnigel – Arion lusitanicus. Den är 8–13 cm lång, oftast brunröd, men färgen kan variera från gulbeige över alla bruna och röda nyanser till gråsvart. Spansk skogssnigel är ungefär lika stor som svart skogssnigel – Arion ater . Den spanska skogssnigeln lever på kadaver samt döda och levande växter. Den kan uppträda i stora mängder, vilket har gjort den till ett gissel i trädgårdar. Öknamnet mördarsnigel kommer dock av det faktum att den utövar kannibalism.

Fakta är hämtad från Wikipedia (bild) och Hem & Trädgård – Aftonbladet.
mellanakillnad

Ha en fortsatt skön vecka och låt oss få hoppas på mer sol och värme så mördarsniglar flyr…  Kram Camilla

Ps. Bevattnings systemet är nu installerat och funkar helbra 😉 !

8 kommentarer so far
Lämna en kommentar

Huvva! Inte kul! Har en trädgårdsvän med stor trädgård som höll på att bli knasig över plågan. De har nu lagt en tråd som de anslutit till låg-volts-elekticitet. Verkar fungera.Så här ser det ut: http://www.alltomtradgard.se/min-sida/Anette_pa_boang/galleri/album/?id=25240 (klicka på bild om du har lust kolla upp konstruktionen)
Lycka till med jakten!;-)
Grattis till nya bevattningen!

Kommentar av NinaH

välkommen in i gänget. första sommaren var hemsk, och andra och tredje, men sen har man liksom vant seg til dessa äckliga varelser och tar kvällsrunderna som en rutin 🙂 men plocka måste man, annars blir dem fort många.

Kommentar av Mia

Så hemskt!!
Än så länge har vi klarat oss…Tack för alla dina råd.
Lycka till i kampen mot bestarna. På dom bara!

Kommentar av Merja

Hua…vad äckliga de är! Tråkigt att de hittat även till din trädgård nu… Här plockas det varje dag. Dock har de inte varit så många i år som tidigare. Det är knappt så man vågar åka bort några dagar. Då passar de väl på att föröka sig som sjutton 😦
Tjing
Monica

Kommentar av Monica

Beklagar sorgen med mördarsniglarna….. Vi har haft i många år ute på vår kolonistuga. Från början kunde jag inte befatta mig med dem, tyckte de var så äckliga. Men allt eftersom tiden gått och sniglarna ökat har jag blivit råare och råare till sinnet. Nu klipper jag huvet av dem med sekatören och så tänkter jag 400 mindre, 400 mindre för varje snigel jag klipper; de har ju osmakligheten att lägga 400 ägg per säsong!!! Då tycker jag att det känns lite berättigat att ha ihjäl dem. Dessutom har vi numera mördarsniglar hemma där vi bor så nu är det bara att rädda det som räddas kan både på kolonin och hemma. UPP TILL KAMP!
Växthusmadam

Kommentar av Växthusmadam

Hej

Jag har samlat alla (?) tips på hur man bekämpar mördarsniglar på min site:

http://snigelfritt.com

Välkommen!

Kommentar av ppmkoll

Inte kul. Än har de inte kommit hit//Britt

Kommentar av Britt

Hej, jag hade tusentals för 2 år sen. Gjorde analys i Göteborg och av 5 st som jag skickade dit var 4 mördarsnigeln. Jag köpte snigelgift (pellets) och klippte och slet så ont med dessa otäckingar. Sen i fjol var det endast tre st på hela sommaren som jag kunde se. Men i år är dom här igen! Jag håller på att bli tokig på dessa och jag klipper och mördar och lägger ut gift. Men en kväll hade jag varit ute och gjort mina rundor och tro mig eller ej så när jag skulle gå in så ligger det en precis framför fötterna på mig och var på altan (markplan) jag hll på att spy! Man tappar ju matlusten!
Nu har jag inte varit ute ikväll utan får ta det tidigt i morgon bitti
Mvh
Birgitta i Nora

Kommentar av birgitta ohlsson




Kommentera

