Trädgårdsliv & Design


Näckros i blom och ett bevattningssystem
2009-07-14, 22.52.53
Filed under: Dammen, Frösådder och växter, Växthus | Etiketter: , ,

näckros1

Äntligen kan jag njuta av två fullt utslagna vita näckrosor och fler är på väg upp ur ytan.

I våras då dammen städades och näckrosen togs upp för att transportera bort allt dy från botten som gjorde vattnet grönbrunt så hade rot klumpen spräckt planteringskorgen och massa rötter tog skada av min hårda behandling men tydligen inte så mycket att den inte ville blomma (som jag trodde då) utan snarare kanske det blev en behövlig rotputsning som skynda på blomningen i år- Ja, vem vet?! Men jag är i vare fall lycklig över att nu få se dessa skönheter!!!

Härom dagen tog jag en sväng till Grangården för att köpa något att binda upp min vinranka i växthustaket med, och plötsligt hitta jag ett bevattningssystem med en vattendator (en digital timer som sätts på vatten utkastaren) som klarat av att slå på bevattningen upp till fyra gånger per dygn inklusive slangar dropptappar med mera till halva priset. Ett fynd!!! Det var det sista paketet  så utan tvekan slog jag till, med en viss oro hur jag ska få ihop alla dessa hundratals delar och massa slangar  i mitt belamrade växthus. En tjock instruktions bok på massa språk och bilder som ingen förstår följde givet vis med men jag är som sagt lite ”anti” mot instruktionsböcker.

Sagt och gjort… Idag började jag planera vad som ska vattnas och vilka slangar som ska gå till vad och börja kapa upp och dra runt allt i växthuset. Slangarna ska ju helst inte synas i heller. Till timer´n blir jag så tvungen att studera den utförliga småstilta instruktionsboken innan jag törs slå på hela systemet ;-)! Men sen alla vänner och grannar som har fått dra slangar och kannor med vatten… Nu kan ni få sitta och njuta i växthuset eller lägga er i hängmattan medan allt bevattnas av sig själva för det kommer jag att göra!!! 😀

näckros

mellanakillnad

Till sist så vill jag tacka alla som har kommenterat mina rosa rosor i mitt förra inlägg… Min favorit av dem alla är Bonica för den blommar hela sommaren in på hösten till frosten tar den…

…TACK även till Krestina och Zara som har hjälpt mig med trädgården och tog hand om vår katt förra veckan. Utan er skulle jag inte klara mig!

och även ett Stort TACK till Annika på bloggen Narturliga Ting som släppte in mig och hela min barnaskara och man i sin enormt charmiga, mysiga trädgård… Vi gilla dina Muffings! Vi kommer gärna fler gånger 😉

Kram från Camilla

4 kommentarer so far
Lämna en kommentar

Näckrosor är verkligen ljuvliga! Jag längtar tills jag kommer till den delen av trädgården där vi ska ha en liten damm. Att vi ska ha näckrosor där är en själklarhet. Fina bilder!

Kommentar av Pilgrim

Underbar näckros! Själv har jag en röd i dammen men önskar komplettera med en liten vit i ett mindre vattenkar vid mitt lundparti.

Automatisk bevattning till växthuset var planerat till denna säsong, men ännu har det inte blivit något. Känns som det inte är någon idé nu utan det får anstå till nästa sommar. Sambon måste ju ta tag i vattnet som skall dras ut innan ett inköp av bevattningsdator kan ske. Får sparka lite på honom

Kommentar av Mimmi

Underbart med näckrosor….Jag lovar dig, det är kanon med bevattnings system i växthuset 🙂
Tjingeling
Monica

Kommentar av Monica

Ni är så välkommna och det var roligt att du gillade min trädgård.
Muffins receptet kommer snart så håll ut.
Jag hade faktiskt glömt det.
Hälsa barnaskaran
kram
Annika
ps mannen också såkart

Kommentar av annika




Kommentera

