Trädgårdsliv & Design


Trädgårdsbesök
2009-06-17, 09.44.19
Filed under: Okända växter..., Trädgårdsliv

I förra veckan fick jag ett besök av sju glada trädgårds tokiga tanter från Adolfsbergs trädgårdskrets styrelse som ville titta runt i min trädgård. Kul att ni uppskattade min lilla oas och ni är varmt välkomna tillbaka nästa år med era medlemar och då ska vi väl försöka pricka in pionblomnigen😉 , eller hur?!

adolfsbergträdgårdförening

Frågor som de undra över var bland annat om min tistel växt Cirsum eriophorum och den silverbladiga växt vid dammen. Tyvärr har jag inte kunnat lista ut det rätta namnet än men med en bild så kanske någon här kan lista ut vad denna växt heter?!

Det är ett rotskott från en nysatt buske/träd som jag grävde upp i Höganäs 2007 då mina svär föräldrar flyttade där ifrån. Här i zon 3 har den inte vuxit sig lika stor och starkt som den gjorde i snadjorden  i Höganäs men den har börjat grena sig lite och har tunna grågröna smala blad men inga tornar/taggar. 

okänd1Okänd liten buske/träd från Höganäs. 

mellanakillnad

PS. Jag behöver fortfarande identitetshjälp med… Titta in här “Ett mysko träd” 

 

 


3 kommentarer so far
Lämna en kommentar

Vad kul med lite nya kontakter! Ha en glad midsommar!

Kommentar av Anna

Kan tyvärr inte hjälpa dig med växten.
Kul med besök och de var nog mer än nöjda skulle jag tro.
Ha en skön midsommar
Kram
Annika

Kommentar av annika

Hej!
Det liknar ett havtornsträd/buske.
Finns det tornar?
De är skildkönade, och honorna får vackra organga bär på hösten.Vet att det finns gott om busken längs hela nv Öresundskusten.

Kommentar av Pia




Kommentera

