Trädgårdsliv & Design


Prylar som ger charm i en trädgård.
2009-05-18, 22.39.09
Filed under: Önskelista för en trädgård | Taggar: ,

Oj vad jag önskar mig en Trädgårdsgunga!

Tänk om man hade en sådan här där man kan sitta och njuta en sommarljus och varm kväll . Jag googlade och fann en ritning från Clas Olsson. Clas Ohlson tog fram och sålde en hel del ritningar under företagets första årtionden. Särskilt populära var hans möbelritningar. Och en av deras absoluta favorit var den här gungan från 1923.

Bild 2

 

ellosstol

Andra härliga möbler som skulle passa i min trädgård är dessa, nu så ganska vanliga men charmiga stolar med pall. 

Newport heter dessa och kommer från postorderföretaget Ellos. Även en fin blomsterbänk finns på Ellos som skulle göra sig alldeles perfekt i min trädgård eller i växthuset. 

Listan kan göras lång och som sagt grävs inte alla pengar ner varje år, så kanske kan man kan charma till en ny liten hörna i framtiden med en Newport stol eller en trädgårdsgunga. Men än så länge  jag får jag bland annat nöja mig med de gamla nästan ej användbara på grund av slitage och ålder, som idag står i trädgården och förfaller året runt och som påminner om Newport stolen. 

Fler saker som står på min trädgårdslista är, gamla höga trädgårdslyktor i järn. Idag kan man hitta sådana i aluminium för betydligt mycket lägre kostnad. Kanske inte helt fel men jag är rädd för att de ser klena och inte så gedigna ut som de äkta stolparna. Bild 2

eliotlykta

Dessa två lyktorna kommer från Elot och Markslöjd 

Men först innan de små detaljerna som lyktor och trädgårdsstolar och gungor kommer på plats, så är min största önskan just nu att få vår gamla lada renoverad med lite snickarglädje och fina detaljer så vi kan bjuda hem släkt och vänner på trädgårdsfest med mera. 

Tusen Tack för alla kommentarer på mina inlägg. Det värmer så gott att ni tar er tid att skriva en rad! Fortsätt gärna med det!!! Ha det gott!😉 Kram från Camilla


4 kommentarer so far
Lämna en kommentar

Ja oh, vad både en så´n trädgårdsgunga & just den vilstolen skulle passa även hos oss!!;-)

Kommentar av NinaH

Ja, en trädgårdsgunga hade ju inte varit fel alls! (Fast jag får nog nöja mig med att försöka få ihop en gungställning till barnen- trädet som gungorna hängt i fram till nu börjar se lite ”trött” ut…)

Kommentar av andré

Vi har visst samma smak! Både gungan och lyktstolparna står på önskelistan! Stolpen skulle kunna få plats, men gungan får jag vänta med tills jag har större trädgård!!
Växthusmadam

Kommentar av växthusmadam

En sån gunga har de i grannbyn, jag blir lika avundsjuk varje gång jag kör förbi den. Dessutom sitter de ALDRIG i den, den hade gjort sig bättre hos mig🙂

Kommentar av Anna




Kommentera

