Trädgårdsliv & Design


Dammen blev städad
2009-05-15, 19.23.59
Filed under: Dammen, Trädgårdsliv | Taggar:

dammen1

Så plötsligt så stod jag där och tömde ur vår damm. Jag fick häromdagen en damm ”kick” då jag besökte en härlig blogg som handlar om just en Damm. Det är Monica från bloggen ”Monicas vardag” som skriver om sin damm.

I vår damm har vattnet under en tid varit ganska grönbrunt. Mycket på grund av några torrblock som låg i framkanten av dammen mot vattnet som nu är borttagna som har färgat vattnet  brunt. Men varje vår och försommar ökade den gröna färgen och olika insatser har gjorts utan resultat för att få bukt på algblomningen.

Det som egentligen skulle behövas är fler växter som drar till sig ”över näringen” i vattnet men eftersom vi nu inte har några fiskar kvar så blev det en snabbare lösning att byta vattet än åka iväg och skaffa fler växter som också skulle ta sin tid att rena vattnet.

Pumpen fick jobba hårt för att få ut allt och den sista dyn fick vi hova och skopa upp från dammens botten.

dammstäd

Efter några timmar så kunde vi se de fina små stenarna som låg på botten. De de flesta stenarna kommer från trädgården och är fynd från alla rabatters intensiva rensning varje år. Till saken hör att vi bor på en grus ås, så sten finns det gott om här! Men de allra största stenarna har jag slitit hit på egen kraft från ett annat ställe på landet.

dammen2

 

Önskar alla en härlig helg nu!

Själv så ska jag nu kila iväg till mitt nattjobb och jag återkommer till veckan.

Ha det gott! Kram Camilla


4 kommentarer so far
Lämna en kommentar

Vilket dagsverke, fint blev det!
Växthusmadam

Kommentar av växthusmadam

Dammen medför en hel del arbete. Tömde oxå ur våran och skrubbade rent varje sten förra året, men det börjar bli lika dant nu. Slarvade med att ta bort allt dy i botten:(
Det lönar inte att slarva.
Ha det bra!

Kommentar av Merja

Vad fin damm du har. Jag njuter av min ”pöl” men det är en del jobb med den🙂
Tjingeling
Monica

Kommentar av Monica

Hej hej vilken fin damm du har. Det är något som jag verkligen saknar i min trädgård.
Sten kan man alrig få för mycket av förutom i rabatterna förstås.
Ha det gott
Annika

Kommentar av Annika




Kommentera

