Trädgårdsliv & Design


Olivträd.
2009-05-09, 22.02.26
Postat i: Växtfakta | Etiketter: ,

Olea europaea

Olivträd (Olea europaea)

 

Äntligen är det helg! Jag har haft mycket att stå i och möte efter möte och utbildningar har avlöst varandra i veckan. Det ska bli skönta att få koppla av lite i helgen. 

Häromdagen sprang jag över ett härligt stort olivträd som blomma med ett enormt flor för en mindre summa pengar. Jag blev överlycklig och jag tycker det är lite extra spännande då det blommar och kan då förhoppningsvis ge frukt till vintern.

Olivträd  Olea europaea är ett träd som ger frukter, oliver och som bland annat används för att framställa olivolja. 
Blommorna som sitter i bladvecken är små, vita och väldoftande. De saknar nektar, och lockar alltså inte insekter som pollinerare. Pollineringen sker i stället med vindens hjälp.
Inte förrän det nyplanterade trädet blivit 5 år gammalt börjar det bära frukt. Ett 20-årigt träd kan ge upp till 100 kg oliver per år, när det är som bäst. Trädet kan bli bortåt 1500 år gammalt.
Olivträd är en förmögenhetstillgång. Exempelvis på Cypern förekommer det att olivträden har en ägare – i en olivlund kan det vara flera ägare till individuella träd – och marken träden växer på en annan ägare. Vid tomtköp räcker det alltså inte att köpa bara marken, utan varje individuellt olivträd, som står på tomten, måste köpas av dess individuella ägare.
I antikens Grekland var olivträden heliga och man fick varken hugga ner eller bränna dem. En olivkvist betyder också fred.

olivfakta

( Fakta och faktabild kommer från Wikipedia ) 

Jag önskar Er alla en härlig helg och jag vill också passa på att Tacka alla för de härliga kommentarerna som jag fått från bland annat på mitt växthus. 

Ha det gott! Kram Camilla

 

Uppdatering 10/5-09

Fick förfrågan om hur man sköter ett olivträd och jag måste erkänna att jag vet knappast själv hur jag ska sköta mitt nya olivträd men jag tog fram boken “Medelhavsträdgård på svenska av Peter Englander” och där kan man läsa sig till…

Härdighet:Tillfällig frost, max 7-10 minus.

KrukodlingAnvänd god, väldränerand planteringsjord och dränera extra i krukans botten. Undvik så kallade medelhavsjord i påse. Ta inolivträdet efter första nattfrosten, ställ svalt 5-10 grader och ljust, vattna sparsamt. Ta ut trädet på våren och täck mot vårsolen eller ställ skuggigt, därefter på bästa platsen i full sol. Plantera om vart tredje eller fjärde år och då varje gång i större kruka, tills du inte orkar längre och nöj dig med att beskära de grövsta rötterna vid omplantering i samma kruka.

Vattning & Gödning:Olivträd som står i kruka måste vattnas noga, isynerhet varma och torra sommrar. Vattna rejält och tillåt lätt uttorkning före nästa vattning. Gödning i svag dos kan man ge om man vill ha mer lövverk men det är på bekostnad på fruksättningen som dock är ovanligt i Sverige. I bästa fall varma och fina somrar kan man skörda en handfull oliver.

Beskärning: Olivträd är ett tufft träd och tål rejäl beskärning och du kan klippa ner och forma trädet som du vill med en viss förnuft. Om ditt olivträd har svårt att komma igång på våren kan en beskärning göra susen, där man tar in alla grenar med cirka 30 %.

 

 

 

 

9 kommentarer so far
Lämna en kommentar

Har ett olivträd som övervintrat inne och som nu flyttat ut. Det ser inte ut som att det kommer så mycket nytt på det, men det lever iallafall! Jag hoppas att det ”kommer igång” snart!
Växthusmadam

Kommentar av växthusmadam

Härligt att du har fyndad ett så fint olivträd. Hoppas det blir oliver till vintern. :)

Kram!

Kommentar av Karin A

Hej! Har just köpt ett olivträd, men jag är osäker på hur jag ska sköta det. Kan du ge några bra tips? Hur och när kan man klippa det? Just nu har det kvistar åt alla håll, men jag vill gärna få det att se ut som ett träd! Tack!

Kommentar av Mikaela

Hej!
Oj vet knappast själv hur jag ska ta hand om mitt olivträd men jag tog fram boken ”Medelhavsträdgård på svenska av Peter Englander” och där kan man läsa sig till…

Härdighet:Tillfällig frost, max 7-10 minus.
KrukodlingAnvänd god, väldränerand planteringsjord och dränera extra i krukans botten. Undvik så kallade medelhavsjord i påse. Ta inolivträdet efter första nattfrosten, ställ svalt 5-10 grader och ljust, vattna sparsamt. Ta ut trädet på våren och täck mot vårsolen eller ställ skuggigt, därefter på bästa platsen i full sol. Plantera om vart tredje eller fjärde år och då varje gång i större kruka, tills du inte orkar längre och nöj dig med att beskära de grövsta rötterna vid omplantering i samma kruka.
Vattning & Gödning:Olivträd som står i kruka måste vattnas noga, isynerhet varma och torra sommrar. Vattna rejält och tillåt lätt uttorkning före nästa vattning. Gödning i svag dos kan man ge om man vill ha mer lövverk men det är på bekostnad på fruksättningen som dock är ovanligt i Sverige. I bästa fall varma och fina somrar kan man skörda en handfull oliver.
Beskärning: Olivträd är ett tufft träd och tål rejäl beskärning och du kan klippa ner och forma trädet som du vill med en viss förnuft. Om ditt olivträd har svårt att komma igång på våren kan en beskärning göra susen, där man tar in alla grenar med cirka 30 %.

Hoppas du fått svar på din undring och välkommen tillbaka till min Blogg.

Mvh Camilla på Trädgårdsliv & Design

Kommentar av Trädgårdsliv & Design

Vilket fynd du gjort! Även om det inte skull ge en enda oliver är det så vackert ändå!
Kul läsa informationen du ger kring olivträd – både om skötsel & annat!

Kommentar av NinaH

Fick ett olivträd (liten planta i plastkruka) förra våren. Satte genast om det i stor kruka. Trädet har växt mycket, är ca 45-50 cm i diameter och högsta toppen drygt 50 cm och står nu i stor kruka ute på terrassen (inomhus i vintras). Jag undrar varför ingen stam växer upp. Detta är bara en – fin – olivbuske.

Kommentar av Rita Gustavsson

Hej, fick ett olivträd nu i sommar det står i en liten kruka som jag ska plantera i en större, hur gör jag bäst frågade en trägårdshandel. Fick svaret blanda sand med lerjord o dranera krukan noga, är det så.

Kommentar av Anders Boström

Hej Har ett fint, rätt stort olivträd i kruka, min fråga är hur jag ska får den att blomma.. Antoinette

Kommentar av antoinette edlund

Säljer mitt fantastiska olivträd.
Pris . 3400:-
180 cm högt och ca 120 diameter.
ca 30 cm tjock stam. Bär blad på vintern, blommar på sommaren och ger små, små olivfrukter.
ca 20 år gammalt övervintrar i växthus.,
Skickar gärna foto. Finns utanför Helsingborg !

Kommentar av Berit Nyström




Kommentera

Följ

Få meddelanden om nya inlägg via e-post.

Gör sällskap med 156 andra följare