Trädgårdsliv & Design


Växthuset – från dröm till verklighet.
2009-05-03, 12.12.06
Filed under: Trädgårdsliv, Växthus | Taggar: , ,

Fakta:vaxthuset1

Byggår: Hösten 2007
Storlek: ca 18 kvm
Materiel: Grund, murad och putsad leca. Stomme, Trä och gamla fönsterbågar och växthusglas. Golv betongplattor.

Drömmen om ett växthus eller rum för gemenskap i alla väder stod högt på vår lista efter vi flyttade till vårt hus 2003. Genast efter inflyttningen börja jag samla på gamla spröjsade  fönster i ett hopp om ett eget bygge en dag. Då vår lada/förråd stod full med över 80 olika fönsterbågar och allt nödvändigt som skulle göras med vårt boningshus stod klart så började jag rita på min dröm, ett hus av glas.

Inspirationen hämtades in från olika växthusförsäljare och från andra härliga hemmabygge. Sommaren 2007 förblev en nervös sommar då jag gick och väntade på mitt bygglov som låg på kommunen. Ritningen hade jag själv ritat och i augusti fick jag ett godkännande och samma vecka anlände två byggare och efter vår grävvare hade gjort sitt.

Efter en och en halv månad stod vår dröm klar – Vi hade ett växthus! Sedan dess har vi tillbringat många timmar med gemenskap och avkoppling och inte minst odling av diverse läckerheter som tomater och basilika. I år har jag också odlat det mesta från början redan i mars månad.

I växthuset finns i dag massa av pelargoner, fikonträd, lagerbladsplantor, vinranka, miniros och ett litet apelsinträd. Även tomatplantor, gurka, melon, kapkrusbär och massa sommarblommor står på tillväxt där. Så småningom kommer tomaterna och melonerna och gurkan att få växa si starka i de två pallkragar som berikas med välbrunnen hästskit och säckjord.

Inredningen i växthuset består av ärvda gamla möbler målade i en gråblå färg. Kökssoffa som kommer från min mammas sida och en skänk som var min farmors första möbel utgör grunden.  Skänken räddade jag för många år sedan från att hamna på tippen då min farmors flyttlass gick från hus till en lägenhet. Idag lever inte  min farmor men i hennes möbel lever hon vidare och hennes möbel gör sig bra hos oss.

Även ett gammalt slagbord som min man köpte i en antikaffär på Söder i Stockholm gör sig bra här och vi njuter ofta från tidig vår till sen höst av goda middagar och mysiga fika stunder med barnen. En mysig fåtölj för sköna avkopplande stunder kommer från en mycket god vän och arbetskamrat. Här sitter jag gärna med något gott att dricka mellan allt trädgårdsarbete och njuter av dofterna i växthuset.

Ha det gott! Nu ska jag gå ut och njuta i mitt glashus…  Kram Camilla

 
vaxthusvar21      vaxthusvar1

vaxthuset2      vaxthus4

vaxhusvar5      odling

vaxthuset6      vaxthuset8

vinranka      vaxthuset10

vaxthuset9

vaxthus3var

vaxthusvar3

Bildbeskrivning:

1) Ficusträd och pelargoner. I bakgrunden en gammal trä stege med en emaljskylt ”Arboga växt”.

2) Min farmors skänk med äppelkvistar i en zinkkanna och vårens vackra blommor.

3) Kökssoffan med Pelargonen ´Citronélla´ och lagerblads planta.

4) Ett fynd från återvinningsgården – Ett gammalt fat i krackelerat nysilver och änglar. 

5) Vårblommor och gamla flaskor.

6) Odling av chiliplantor och tomater och sommarblommor.

7) Fikon trädet med sina pelargoner. Zinkfatet på ställningen döptes vår son i förra året i. 

8 ) En härlig skön fåtölj att ta igen sig i.

9) Vinrankan ´Zilga´, som sattes i fjolsommar.

10) Växthuset i vårskrud.

11) Odlingar.

12) Vårkrage och tulpaner.

13) Vår dekorerat.


19 kommentarer so far
Lämna en kommentar

Tack för jättefin visning av ditt växthus! Det är ett jättevackert litet hus ni har, en liten pärla!!
Växthusmadam

Kommentar av växthusmadam

Vad kul att få kika in till ditt fina växthus🙂 Det får plats en hel del där kan jag förstå…..Tack för titten.
Tjingeling
Monica

Kommentar av Monica

Precis så underbart inne i ert växthus som jag trodde det skulle vara – baserat på upplevelsen av utsidan!;-) Tack för visningen! Jag är sprängfylld nu av inspiration!;-)

Kommentar av NinaH

Vilket sagolikt fint växthus du har! Tack för att du delade med dig av alla härliga bilder!!

/Monica

Kommentar av Monica

Vad härligt växthus du har! Riktigt hemtrevligt och mysigt, växterna ser ut att må hur bra som helst och jag förstår att dina stunder därinne är energigivande! Kram

Kommentar av Anna

Hej Camilla!

Hihi, jag var inne hos dig lite tidigare idag, och nu såg jag att du varit hos mig🙂

Vilken bild jag gillar bäst (av dina eller mina hihi) Av mina tror jag den översta…och av dina..ALLA som har med växthuset att göra..tycker erat växthus är sååå fint!!!

Kram
Mia

Kommentar av Mia

Mmmm, det ser alldeles underbart ut! Grattis!🙂

Kommentar av andré

Det var nog ett helt underbart projekt du ni fått färdigt; växthuset! Kul o se bilder. Vilken inspiration!

Kommentar av Dahlia

Håller precis på att förverkliga min dröm om ett eget växthus – en 20-årig dröm! Än så länge är bara grunden lagd, men när jag ser bilderna från ditt växthus, vet jag vad jag har att se fram emot.

Kommentar av Ulrika

Heej vännen!
Jag VET ju redan att ditt växthus är helt sagolikt! ;o) Jag har ju även förmånen att se det live då och då! Fotografier i all ära, men inget är som verkligheten vad gäller synintryck och dofter! Jag tycker du är enormt duktig som orkar med allt och jag vet att du inte har det så lätt alla gånger! Så du ska verkligen känna dig värd alla njutbara stunder i ditt vackra glashus!
Kram Zara

Kommentar av zarap

Åh zara! Tack för dina snälla ord- Vad glad jag blir. Den bästa doften just nu i växthuset är efter man har vattnat allt en varm vår/sommar kväll. Senare blir det både doft av tomater och pelargoner i massor. Jag hoppas att du får ditt drömväxthus snart så kan vi komma och njuta hos varandra och utbyta trädgårdstankar. Många kramar från mig. Camilla

Kommentar av Trädgårdsliv & Design

Hi, good post. I have been wondering about this issue,so thanks for writing. I will likely be coming back to your posts. Keep up the good posts

Kommentar av How I Lost T h i r t y P o u n d s in Only a Month

Hej och vilken fantastiskt mysig blogg du har, hittade hit via ”Annasodling” och det lär bli fler besök! Ditt växthus är verkligen rena drömmen, så fint med de gamla fönstren och din inredning se så mysig ut.
Ha det gott!
Lotta

Kommentar av Lotta

Hejsan Camilla va kul att se det helt färdiga resultatet det blev rikigt riktigt fint. Det är ju likt mitt med ändå inte du har ju satt din touch på det och det är ju kul. Ha en riktigt skön odlingsperiod nu.

Kram Tyra

THE GREENHOUSE IN TYRA’S GARDEN

Kommentar av Tyra i Vaxholm

Bättre sent än aldrig! Nu kikar jag äntligen in här för att se ditt underbara växthus.🙂 Det är verkligen otroligt fint både exteriört och interiört. Gillar också hur du fått ihop inredningen så fint! Förstår att det är omtyckt både av dig och familjen. Jag längtar tills vårt är såpass färdigt att man kan börja odla och njuta av att sitta i det.

Ha det gott! Kram Karin

Kommentar av Karin A

Oj oj vad jag har missat mycket. Trodde du hade pause. Jag har inte sådan där koll du vet.
Så fint så jag sitter med öppen mun …
Vilket fantasikst växthus du har.
Tack för fina kommentarer om min trädgård och du är så välkommen om ni komme ner.
Kram
Annika

Kommentar av Annika

Ni har ett väldigt vackert växthus, sådant som jag också skulle vilja ha🙂

Kommentar av Therese

[…] Uppdatering: Här hittar ni lite om mitt växthus blev; Växthuset – från dröm till verklighet. […]

Pingback av Tyras Trädgård -en dröm för alla trädgårdsälskare! « Trädgårdsliv & Design

Wow,vilket fint växthus..! Helt fantastiskt!Bland det finaste jag sett!
Du inspirerar mig till nya ideer av vårt pågående bygge av vårt växthus/orangeri/uterum.
Visserligen på endast pluttiga 10 kvm men det byggs utan ritning rakt från mitt huvud & hjärta.Tack vare fantastiska bilder just såsom dina! Kraam

Kommentar av maria




Kommentera

