Trädgårdsliv & Design


Trädgårdspyssel under Påsklovet

scillaScilla

 

Vilket underbart väder vi har haft i Påsk! Solen och värmen har satt fart på både det ena och det andra i trädgården. Syrenhäcken står med feta knoppar och häggen brister snart ut sitt bladverk.  Jag ägnade mig i två härliga dagar att rensa upp i rabatterna och storstäda i växthuset innan en dunderförkylning slog till och jag krast började jobba ovan på allt efter över ett års mammaledighet från mitt natt jobb inom vården. Värkligheten har hunnit ikapp mig och nu är det min mans tur att gå hemma och njuta av livet. Ett år har gått alldeles för fort!!!

marbackaDet ser ut som om pelargonerna har klarat den långa vintern i min jordkällare och har nu fått flytta ut till ett mindre bubbelplasthus i skydd mot kyllan som fortfarande råder under nätterna. De har fått ny jord och nya små blad börja spricka upp utefter de kalla pelargonstammarna.

Änglatrumpeten som jag fick av en kompis i höstas har oxå fått flytta in i växthuset och fått ny kruka och jord kring sin fot samt ett provisoriskt skyddsstaket runt sin stam med en varningsskyllt ”Giftig”.  Jag kan inte påstå att min man blev så glada då han förstod att jag nu har giftiga växter i växthuset när vi har små barn som gärna kryper runt och ska ta i allt.

blomsterstol

Men något som inte klarat sig i vintern är våra fiskar. En efter en har vi hittat döda. Ishättorna från Willab funka inte och tyvärr så drabbades de nog av syrebrist. Så i år kommer det inte blir  några nya fiskar då vi inte kan vara säkra på att de klarar sig om nästa vintern blir lika kall och långvarig som i år!

Till sist vill jag visa den blomstrande vårstolen som min dotter och jag klädde om med påskliljor, lungört, violer och pärlhyasinter.

Ha det gott och tusen Tack för alla härliga Påskhälsningar!!! /Camilla med familj


5 kommentarer so far
Lämna en kommentar

Åh vad det ser fint ut vid ditt växthus med blomstolen!
Stackars fiskarna….. Hoppas det går bättre för de nya!
Växthusmadam

Kommentar av växthusmadam

Visst var det härligt att få lorta ner sig lite i trädgården i påskas…:) Vi är nog många som trivdes som fisken i vattnet. Vad tråkigt att era fiskar inte klarat vintern😦 …men den där stolen är ju helt underbar! Ha det gott
Tjingeling
Mmonica

Kommentar av Monica

Tiden går verkligen fort – nu vill jag stoppa och verkligen hinna med att njuta av varma dagar och knoppar som är på väg. Trevlig Helg!

Kram Marie

Kommentar av Marie

Ajaj, vad jobbigt att börja jobba igen efter en härlig barnledighet! Men du ska se att du snart kommer in i det! Den där stolen är ju himla söt! Jag tror jag stjäl idén, om det är OK!?

Kommentar av Anna

Ett år går verkligen jättefort!
Trist att bli förkyld nu när det är så härligt ute.
Jag tycker att din blomsterstol är jättefin. Letar efter någon som skulle kunna passa här.

Kram Mari i Marieholm

Kommentar av Mari i Marieholm




Kommentera

