Trädgårdsliv & Design


Örebros Trädgårdsmässa.
2009-04-04, 21.58.36
Filed under: "Dagbok", Trädgårdsgguide/info

paskivaxthus

Så har jag nu varit på trädgårdsmässan i Örebro. Besöket blev inte så långvarigt då den blev en stor besvikelse. Jag saknade massor och framförallt olika plantförsäljare. För något år sedan innan mässan flyttade från Aspholmen till det nybyggda Conventum i centrum kunde man hitta både trädpioner och rosor och flera små men ack så inspirerande trädgårdsprylar/butiker. Årets mässa var betydligt mycket mindre än vad det brukar vara. Till nästa år blir det nog Stockholms trädgårdsmässa istället.

kruktass

Trots den stora besvikelsen kom jag hem med några små saker. Tre små ägg i keramik för 20 kr, kruktassar för 15 kr och tre daliaknölar, inte de som jag var ute efter men ändå, för 60 kr och givetvis en pelargon, Mårbacka som jag bruka köpa på mässan. 

På eftermiddagen ägna jag en hel del till att vårstäda växthuset med omplantering och beskärning av salex helvetica träden. De kvistar som blev över från beskärningen kom till nytta i en liten påskgrupp med krokus och narcisser och björkris. Jag hann också med att  förbereda för kommande sådder med lådor och annat. 

Dagen avslutades med en härlig räkbuffepremiär i växthuset  och ett glas vitt vin.

I morgon stundar lite sämre väder men även ett krafttag utanför de glasade väggarna – Dags att klippa ner allt ris.

 

 


5 kommentarer so far
Lämna en kommentar

Vad trist när man blir så besviken! Jag vill oxå komma iväg på mässa nästa år! Vad mysigt med räkfrossa i växthuset. Jag pustar glas och håller på, kanske, kanske vi får upp glaset över påsk.

Kommentar av Anna

Sett fler som var besvikna på Örebro-mässan. Och som till de säger jag: vi blev också grymt besvikna här i Skåne på ”vår” i Malmö för någon vecka sen! Sverige klarar visst bara av en mässa!…?;-)
Men fint det du fann!;-)

Kommentar av NinaH

Er mässa låter lika inspirerande som de vi haft i Malmö under våren… Räkbuffé i växthuset låter betydligt bättre.🙂

Kommentar av andré

Håller fullständigt med! Jag lovade mig själv när jag gick från mässa att aldrig mer gå dit! Inte värt pengarna och för lite inspiration. Men vädret var ju härligt så det fick man glädjas åt istället!

Kommentar av Tina

Visst är det trist när man har förväntat sig mer av en mässa. Det var likadant med båda trädgårdsmässorna här nere.
Tur att du hittade något i alla fall.
Det låter betydligt mysigare att kunna vara i växthuset.

Kommentar av Mari i Marieholm




Kommentera

