Trädgårdsliv & Design


Våren är här!
2009-04-03, 11.23.40
Filed under: "Dagbok", Trädgårdsliv, Växtfakta | Taggar: ,

varen

Äntligen är våren här! Små små knoppar syns i rabatten och solen skiner, det har börjat torka upp och snart kan vårarbetet börja.

Tog kameran med mig ut nu på morgonen och jag kunde både se krokusar och blåspippor och även tulpanernas blad börjar knäcka jordens yta mot vårsolens varma strålar. 

Idag startade också Örebros trädgårdsmässa – Din trädgård. Men besöket får vänta tills i morgon då vi idag är upptagna med födelse kalas av vår lilla kille som nu är 1 år! Mer information om mässa hittar ni här.

blasippa

Blåsippa (Hepatica nobilis), eller ”blåviringen”, finns i södra och mellersta Skandinavien och i södra Finland. Den växer på torr skogsmark, mest i lövskogar och granblandskogar. På dessa växtplatser visar sig inga blommor så tidigt på våren som blåsippan. Redan under snösmältningen börjar den öppna sina varmt mörkblå (någon gång violettröda, sällan vita) kalkar.

Den underjordiska, något snett ställda pelarstammen bär i sin spets vid eller strax ovanför jordytan en stor, övervintrande knopp, som i sin nedre del består av breda, tunt hinnaktiga, gråvita eller rödlätta fjäll (lågblad) och högre upp några späda anlag till vanliga örtblad. I bladvinklarna av såväl lågbladen som örtbladen sitter blomknoppar. I blomknopparna ligger alla blomdelarna färdiga redan på hösten och blomman kan slå ut genom att bara sträcka ut dem och ge dem den slutliga färgen. Bladanlagen utvecklas långsammare. Tidigt på våren finns vanligen också fjolårets blad ännu kvar, men de dör under försommaren, när de nya bladen blivit fullvuxna.

Efter blomningen är stängeln böjd mot jorden, och småfrukterna (nötterna) blir därför liggande i moderväxtens närhet. De sprids ibland genom myror (en myrmekofil växt).

Blåsippan är fridlyst i vissa delar av Sverige.

(Faktan är från Wikipedia)

Ha en skön helg med mycket sol och glädje! 

Kram från Camilla på Trädgårdsliv & Design


6 kommentarer so far
Lämna en kommentar

Så underbart med blåsippor. Har aldrig sett några här nere – finns de inte här – det kanske du vet?
Jag har en röd blåsippa, som jag har planterat, men jag skulle vilja blåa i woodland förstås.
Får njuta av din nu istället…*ler*
Kram Randi

Kommentar av Randi

Ja, nu är våren äntligen här! Så underbart det är!
Ha en skön stund på mässan imorgon! Själv nöjer jag mig med min egen lilla trädgårdsmässa på min egen lilla plätt!!!
Växthusmadam

Kommentar av växthusmadam

Blåsippor är så vackra! Knopparna av olika narcisser, tulpaner och andra sorter (kommer inte ihåg vad jag stack ner i höstas) är på väg upp! Det är så härligt och jag håller på att putsa glasen till växthuset. Till påsk hoppas jag att vi fått upp alla glasen! Ha en skön helg!

Kommentar av Anna

Underbara vårbilder! Själv satt jag ute på verandan och bara njöt av solen. Våren är magisk!

Kommentar av Pilgrim

Jo blåsippor är det något visst med. Fick tips av en blåsippsodlare att när fröna är mogna, trycka eller ‘lite gräva’ ner hela fröställningen i närheten av moderplantan. Då skulle fröna bli kvar och inte bäras bort av myror. Så har jag gjort och nu ser jag små, små fröplantor som gror.
Trevlig helg
Birgitta

Kommentar av Birgitta

Hoppas att du fynder något kul på mässan.
Om du visste vad jag längtar efter tidningen.
Ha en skön helg
Annika

Kommentar av Annika




Kommentera

