Trädgårdsliv & Design


Odling i köket
2009-03-11, 21.06.26
Filed under: Frösådder och växter

odling

Fick en förfrågan från Anna om jag kunde visa hur jag ordnar det för mina frösådder. Har nu funderat och klurat på om jag ska skriva några rader för jag tycker att just denna fråga är ett sådant stort problem varje år. Hur ska man fixa plats för alla små plantor och frösådder detta år osv. Det tar ju som sagt en hel del plats och jag tror jag har provat alla möjliga varianter. Jag står alltid där med en enorm trave fröpåsar som jag vill odla men inser snabbt att jag måste sålla mellan alla frö.

Och så var jag där i år igen… För mycket frö, för lite plats men årets odling tror jag i vare fall – vi får väl se hur det blir då plantorna blir större… men kanske har jag hittat den bästa lösningen. 

Det blev två bevattningsbrickor från willab som lyckligtvis passa i vår breda fönsterbräda i köket. Där har jag i lite större så lådor satt alla mina frö som jag har förodlat. Bredvid fyller jag på med alla mina omplanterade chiliplantor.

Första omplanteringen av om gång ett har redan börjat bli små buskiga mini träd. Omgång nummer två omplanterades idag från pluggbox till små krukor och ställdes på rad bredvid de andra plantorna. Misstaget jag gjorde idag var att det jag glömde att vänja chilin med våra kalldragna 20-tals fönster och de duckade till på en gång. Snabbt fick jag klippa till en påse och täcka de små plantorna och nu i kväll så har de återhämtat sig bra. 

Skulle jag märka att inte ljuset räcker till blir det att hänga upp en stor lysrörs ramp. Visserligen inte så snyggt och mysigt i köket men vad gör man då man är lite av en odlingsnörd. Sen är det bara att titta, vattna, förundras och längta till man kan flytta ut allt i växthuset.

Du är fröet

Du är fröet och jag din mull.
Du ligger i mig och gror.
Du är det barn som väntas.
Jag är din mor. Jord, ge din värme!
Blod, ge din saft!
En okänd makt behöver i dag
allt liv jag haft. Strömmande varma vågen
känner ingen damm,
vidare vill den skapa,
bryter sig fram. Därför gör det så levande ont
ini mig nu:
något växer och spränger mig –
käraste, du!

Av Karin Boye

tulpaner

Tusen tack för alla trevliga besök jag har på min sida! Det är alltid lika skoj och spännande att öppna upp datorn och se era härliga kommentarer som ni ger mig. Tack Tack!!! /Camilla på Trädgårdsliv & Design


12 kommentarer so far
Lämna en kommentar

Ja tänk så trångt det blir jämt den här årstiden på fönsterbrädorna;)Försöker också så i omgångar. Dom där pluggboxarna. Är dom så bra som alla säger. Har funderat på att skaffa mig sånna.

Kommentar av Merja

Ja absolut, jag rekommenderar de verkligen!. I år köpte jag två och efter sådd har de stått staplade ovanpå varandra. De är lätta att ta upp och plantera om till större krukor. Det blir med all säkerhet fler pluggboxar till nästa år. //Camilla

Kommentar av Trädgårdsliv & Design

Ja, det är alltid samma problem vid de här tiden på året med frösådder, sticklingar och krukor överallt. Trevligt med en Karin Boye-dikt också. Jag ägnade mig en tid åt att översätta hennes dikter till indonesiska, och nu blev jag sugen igen. Får leta i byrålådorna när jag kommer hem.

Kommentar av andré

Hej Oumberlige Peter här! Vill bara titta in som hastigast och önska en trevlig Fredag och en önskan om en fin helg.
Sitter och bloggar och länkar runt och hamnar både hos gamla bekanta och nya bloggvänner (förhoppningsvis). Lämnar då självfallet ett litet avtryck efter mig i form av en kommentar som nu i detta fall. Jag är som ett stort barn, jag har släppt Påsken lös på min blogg så nu barsnligt nog bloggar jag runt lite och letar på andras bloggar för att se om jag kanske är först, hitills så ser det ut så(ler). Ja, det är nu ingen orgie i påskpynt som jag bjuder på, bara ett litet Påskkort ifrån 1920-talet, men påskkänslan börjar in sig. Påsken känns lite enklare än Julen, mindre kravfylld på något sett!
Ha det så bra som det bara går mvh från Peter Olofsson!

Kommentar av peter olofsson

Härligt fina frögroddar du visar.
Länken till inköpsstället har du i inlägget.
Jag lovar att nässlor hjälper.
Ha det gott
Annika

Kommentar av Annika

Fröna gror här också, tomaterna, men de ser inte alls lika fina ut som dina.
Trevlig helg
Birgitta

Kommentar av Birgitta

Alltid intressant att höra hur andra tacklar problemet med för många fröer som man petat ner i jorden. Samma visa varje år! Har inte hittat något ultimat ännu, men har köpt en växtbelysning som jag är glad i. Småplantorna blir inte bara som långsmala bleka strån utan blir faktiskt knubbiga och fina. En klart bra investering!
Trevlig helg önskar Växthusmadam

Kommentar av växthusmadam

Hej.
Vilken fin blogg du har många tips at ta till sig. Frösådderna är ju ett prolem med så att de inte blir rangliga. Jag försöker för det mesta att så perenner och ställer ut krukorna.Tidigare sådde jag så mycket ettåriga växter men det blev för mycket jobb med det. Jag kunde ju inte kasta bort plantorna som gallrades så det blev ju massor. Jag har ett jättestort bord i förrådet med bevattningsduk under krukorna och lysrör över för att de skulle växa bra sedan ut i växthuset när det gick att sätta igång i början av Maj.
Ha en fortsatt bra dag

Gunilla

Kommentar av Gunilla

Det blir ju en del som ska sås🙂
Själv har jag en budgetvariant av bevattningsbrickorna. Fick ett helt gäng med ugnsplåtar av min far (de med hög kant), som han hade tiggt till sig vid sopstationen. Sen köpte jag bevattningsmator från Nelson, billigt i Ullared. Det fungerar jättebra.
Pluggboxar har jag däremot inte testat än.

Kram Mari i Marieholm

Kommentar av Mari i Marieholm

Se där ja, skönt att se att fler än jag är helt såtokig. Då behöver jag inte känna mig orolig och ensam om det.🙂

Vilken härlig dikt av Karin Boye, lånar med mig den, hoppas det är okej.

Ha en fin vecka!
Kram Mia

Kommentar av Mia

Hej Camilla!
Växtbelysningen som kan skaffat heter ”Petite 125”, den är på 125 W. Lampan är av typen metallhalogen vilket gör att ljuset som avges ligger inom det blå och röda ljusspektrat vilket växter gillar tydligen! Jag köpte den på Wibrants trädgård i Norrköping, men jag tror att du kan beställa från dem också om du söker på nätet.
Så här långt är jag jättenöjd med den, mina småplantor ser väldigt glada ut!
Kram från Växthusmadam

Kommentar av växthusmadam

Du har ju en del smått att sköta….själv har jag inte satt ett frö. Bra tips om frösådd man hittar här🙂
Tjingeling
Monica

Kommentar av Monica




Kommentera

