Trädgårdsliv & Design


Vår Krokus och nya sådder i jorden!
2009-03-03, 19.11.52
Filed under: Frösådder och växter | Etiketter: , , ,

varkrokus

 

Jag kan kan inte påstå att att jag känner av att det är mars och vår första månad då man brukar börja se lite vårtecken.

Nä… Snön ligger fortfarande vit på marken och inte ser man till några vårtecken här,nej! I fjol vid denna tid var det fullt ös med vår grusuppfarten och att anlägga gräsmatta. 

Det närmaste vår vi kan nå här är en köpt krokus planta som blommar nu på köksbordet.

Sen har jag även idag lyckats få ner massa frö. Det känns helt fel men jag fick lite bråttom då alla runt om i blogg-världens trädgårdar redan har börjat med sina odlingar och det rapporterats vårtecken från södra Sverige.

Hur gör ni som bor uppe i norr? När sår ni?

Jag skulle jätte gärna vilja få tips om någon/någons trädgårdsblogg från norra Sverige där vi kan dela tips och erfarenheter om trädgårdslivet. Det vore kul och intressant!!!

De frö som sattes idag då (den 3 mars) blev:

  • Tomat F1  ´Supermarzano´
  • Tomat ´Brown Berrt´
  • Tomatýello Pear´
  • Tomat F1 ´Totem´
  • Kapkrusbär
  • Melon ´minnesota Midget´
  • Djungelgurka
  • Spagettipumpa- egna frö
  • Pumpa ´Lumina´(Halloween-pumpa)
  • Zinnia elegans ´Landreths Royal Purple´
  • Pensé Monkey Business´
  • Röd solhat Échinacea purpurea´
  • Klockhyacint-egna frö

9 kommentarer so far
Lämna en kommentar

Va är det dags att så pumpan nu?
Jag brukar så dem i slutet av april mitten av maj!
Då gror de så fort och sedan är det bara att sätta ut dem i landet.
Hjälp nu fick jag lite panik. Var la jag fröna?
Visst jag – någonstans så jag vet var jag har dem.
Hmm.. det är inte lätt att närma sig 50.
Jag har iallafall sett blåsippor idag.
Så här är det vår.
Annika

Kommentar av Annika

Ja..Du har säkert rätt, Annika… Jag har aldrig sått pumpa förut så jag har egentligen noll koll på dem. Men på påsen stod det… sådd för förodling mars- april så de åkte ner då jag nu ändå var i farten. Funkar det inte gör jag väl om det, för frö finns så det blir över… 😉 Camilla

Kommentar av Trädgårdsliv & Design

Jodå, nu har jag kommit till skott med utmaningen från dig! Vad mycket härliga växtbilder man har att drömma sig bort till!
Ha en fortsatt bra vecka!
Växthusmadam

Kommentar av växthusmadam

Visst känns det sen… Har också sått en del. Idag ska mina tomatfrön ner i jorden.

Kommentar av Merja

Härligt att vara igång med frösådderna! 🙂 Själv sådde jag tomater för ungefär en vecka sedan. Vårligt med krokus.

Kram Karin

Kommentar av Karin A

Skuklle bara säga att jag har hittat fröerna de var verkligen på ett säkert ställe.
Ha det gott
Annika

Kommentar av Annika

Vad härligt! Kan man få se en bild på hur du har det ordnat för din fröodling, sånt är kul tycker jag!

Kommentar av Anna

Tomatfröer i jorden är ju ett vårtecken! Jag sådde också mina i helgen, men nu får vi hoppas på lite fler vårtecken utomhus.

Kommentar av andré

Hejsan, Jag bor lägst upp i norra Jämtland zon 7, och jag har satt alla mina fröer nu utom tagetes…de kommer ju så fort. Brukar alltid så i slutet på feb början på mars. Har en jättealtan som jag sätter ut allt i sen jag satt om dem en gång. När jag sen tar mej ut i växthust hamnar de där i slutet på april början på maj. Beror på hur mkt snö vi har.
Lycka till.

Kommentar av Christin Hermansson




Kommentera

