Trädgårdsliv & Design


Vitaminer och styrka, våren närmar sig!
2009-02-25, 23.12.05
Filed under: Frösådder och växter | Taggar: , ,

img_0431

Dags för att samla lite kraft inför vårens arbete.

I köksfönstret har medelhavet flyttat in med sina C- vitaminer  och örter, allt för att komma ett litet steg närmare våren. Fikon trädet har fått ny jord i hopp om en snabb och frisk tillväxt. Smakade faktiskt ett litet fikon häromdagen. Jag kan inte påstå att det smakade något speciellt men känslan av att kunna skörda sina egna fikon redan nu i februari var lite häftigt. 

chili

Några av mina chili plantorna frodas bra efter omplantering och har nu fler blad andra chili sådder har inte ens kommit upp trots samtidig sådd. Tänk att det kan vara så olika groddbarhetstid på chilisläktet! 

Sen har jag äntligen fått tag på min eftersökta lavendel blåa petunia. Jag blev så glad då jag nästan snubblade på dem i en blomsterbutik som jag var till härom dagen. I en låda låg en endaste påse kvar och jag tog den utan att tveka trots den dyra prislappen.

Till slut vill jag tacka alla som kommenterar mina snubblande ord och bilder  i mina inlägg. Det Gjädjer mig att ni så troget följer mig och mina trädgårdstankar och idéer och tokigheter.

Ha det gott och kram på er! Camilla


9 kommentarer so far
Lämna en kommentar

Mer än häftigt med fikonen må jag säga.
Kul med chilin jag hade så många i fjol så jag har chili för all framtid.
Ha det gott
annika

Kommentar av Annika

Vad kul med fikon! Det har jag aldrig provat. Chilin brukar ge massor med frukt och det är ju så gott att krydda maten med.
Tjingeling
Monica

Kommentar av Monica

Så härligt Camilla. Fikon i februari är sannerligen härligt. De smakar ju inte så mycket med är väldigt vackra. Ha det gott min vän. Kram Tyra

Kommentar av Tyra i Vaxholm

Härligt med både fikon att skörda och chili på gång. Jag satte två sorters chili och båda har tagit sig bra. Börjar bli små buskar. Härligt med mars snart!

Kommentar av Hélena

Vad härligt att se chili som stuckit upp näsan! Mina har inte kommit upp ännu, men jag har köpt en fin växtlampa till dem så jag hoppas att de ska må riktigt gott där under!
Mitt träd med ”småcitrus” ser inte så där fint ut som på din bild…. Jag trodde att det var dött, alla blad har trillat av under vintern. Men så helt plötsligt roar det sig med att blomma på bar kvist!!!! Hoppas att det bestämmer sig för att skaffa lite nya blad sedan också för just nu ser det jätteknasigt ut!!!
Växthusmadam

Kommentar av växthusmadam

Hej igen Camilla!
Tack för ytterligare ett bra tips med ingefära; det har jag aldrig provat så nu får jag också köpa hem mer och testa! Sedan jag skrev sist har jag kollat in chilisådden och nu har faktiskt den första lilla grodden stuckit upp näsan, heja växtlampan!
Växthusmadam

Kommentar av växthusmadam

Egen skörd är det absolut bästa! Nu har jag om skolat lite chili och fixat till ett förodlingsutrymme!

Kommentar av Anna

Vilket fint citrusträd! Mitt lilla träd har fått ny frukt men de är fortfarande små och gröna. Jag är lite stolt dock att det har överlevt vintern i ett allt för varmt rum. Våren är på väg, i dag sken solen och det droppade från taken – härligt!

Jag skickar en liten utmaning vidare till dig som jag fått:
”gå in i din egen mapp för foton och titta i den 6:e mappen och plocka den 6:e bilden”. Vad finns där tro?

Kram Marie

Kommentar av Marie

Ja chilin har också komit upp här- kanske ska jag plantera om den jag också! Sega plantor tycker jag..=)/kram åsa

Kommentar av åsa




Kommentera

