Trädgårdsliv & Design


Godmorgon Pelargon
2009-02-22, 20.17.07
Filed under: Frösådder och växter | Taggar:

pelargon

Idag var det dags att börja väcka Pelargonerna efter sin vintervila. Jag är ingen expert inom detta ämne och hoppas att jag nu gör rätt!

I fjol så överlevde endast en pelargon utav fem i min ägo. I år ser prognosen desto bättre ut men då har jag övervintrat desto fler pelargoner och de flesta ser ut att ha överlevt. Vad det beror på kan jag inte förklara men kanske är det vädret som på verkat dem en aning. 

Jag har förvarat dem i vinkällaren i mörker och temperaturen har aldrig blivit  mer än 5℃. Vatten har de fått rejält vid ett tillfälle omkring jul.

Först ut för min brutala behandling med kniven blev de kända Mårbacka pelargonerna. Någon jord blev det inte just nu men om någon vecka så ska de få härlig näringsrik pelargonjord. (ja, nu vet jag att många säger att man ska göra tvärtom; Nyjord först och sen beskärning, men nu blev det inte så för butiken nära mig hade inte tagit hem någon specialjord för pelargoner och jag hade verkligen tänkt göra detta i helgen och då blev det tvärtom och jag hoppas att det ska gå bra!😉  )

Mer om hur man sköter Pelargoner kan man läsa i Stora Pelargon Boken av Susanna Rosén. Denna bok innehåller mängder av bilder på många olika sorters pelargoner närmare 300 stycken och är Sveriges största bok om pelargoner.


6 kommentarer so far
Lämna en kommentar

Jag tror det går bra så också Camilla.
Min har nog torkat ut i år vågar knappt gå och titta.
Skall nog köpa lite jord så jag är beredd när det är dags. Får vänta tills jag kan ha dem i växthuset men för dem är det för kallt där ute.
Ha det gott
Annika

Kommentar av Annika

Då är jag inte sent ute med Pelargonerna, så skönt! Trodde man skulle börja tidigare….. Min har fått vatten ett tag och är nedklippta så det är nog dags att plantera om dem så de får lite växtkraft. Mina står i tvättstugan med lagom ljus och värme. Tänk när de börjar knoppas…… Ha en bra vecka, 8`)

Kommentar av Lotta

Hos mig överlevde ingen pelargon detta året, jag som köpt sådana rariteter förra året!!!! Jag har inga bra rutiner för att övervintra växter, jag måste försöka bättra mig!
Nu har jag köpt några nya små skyddslingar som jag gullar med för att de ska växa sig stora och fina!
Växthusmadam

Kommentar av Växthusmadam

Det går nog vilket som, bara man inte gör det samtidigt.
Hoppas att du får bättre tur med dem i år.

Kram Mari i Marieholm

Kommentar av Mari i Marieholm

Roligt att det gått bättre i år med dina övervintrade pellisar:)
Jag brukar göra som du varje år. Först klippa ner och sen plantera om de som klarat sig. Tror inte att det finns några rätt eller fel. Man hittar nog själv vad som passar en själv bäst..
Lycka till med din Pelargoner!

Kommentar av Merja

Jag måste ju erkänna att jag är kärringen mot strömmen. Jag både klipper ner och sätter om mina pelargonier samtidigt, och jag får alltid helt underbara pelargonier. Om det beror på ljuset vi har här uppe i norr eller nåt annat vet jag inte…..jag har aldrig misslyckats.

Kommentar av Christin Hermansson




Kommentera

