Trädgårdsliv & Design


Frötider!
2009-01-16, 11.55.44
Filed under: Frösådder och växter | Taggar: ,

frotider1

Så var det äntligen dags… Frölåderna är framplockade och katalogerna är välbläddrade. Nu ska det planeras!

Mängder med fröpåsar blir det genom åren och i år fylldes förrådet på med ännu 20 påsar av divärse blommor, grönsaker, örter.

Nu återstår att välja med omsorg vad man ska så i år. Lite är redan bestämt och som jag nämnt förut blir en del chili och tomat i växthuset men även några sorters meloner och gurkor, olika sallads sorter och bönor. I den blommande kategorien hittar jag olika zinnia, kryddtagetes, isop, mängder  med vallmosorter, temynta, fingerborgsblommor, rosenskäror och stockrosor. 

Utöver detta så ska det även odlas Spagettipumpa och Halloweenpumpa på barnens begäran.

Som sagt det blev ju en hel del i år med och den ständiga problemet är hur och var ska alla frösådder förvaras?

I år ska jag verkligen försöka odla en del i växthuset under tidig vår och hoppas därför att vi får en lagom tempurerad och solig vår i år utan bakslag med många minusgrader som så var fallet i fjol. 

Till hjälp har jag då införskaffat bevattningsbrickor med underbevattningsduk från Willab för att lättare kunna hålla koll på den mängd vatten som plantorna behöver. Fiberduk och extra belysning finns också tillhands.

I stundens skrivande vill jag även passa på att Tacka Er all för de härliga kommentarer ni gett mig om min trädgård . Tack snälla, ni är för underbara! Ha en underbar helg! //Camilla

Uppdaterat  senare… Har just insätt att jag inte har några frö av min favorit petunia….Petunia hybrida grandiflora ‘Ultra Blue Vein´— Suck! Vad gör man nu? Ingen som vill byta? ;-D


14 kommentarer so far
Lämna en kommentar

Oj vad härligt att se alla fröpåsar trängas! Tänk att det snart är dags, det är svårt att tro när termometern bara kryper neråt hela tiden!
Ha en bra helg,
Växthusmadam

Kommentar av växthusmadam

Ja äntligen är det dags att plocka fram dem igen. Det ska jag också försöka hinna med i helgen.

Trevlig helg!
Kram Mia

Kommentar av Mia

Bevattningsbrickorna kan man inte vara utan.
Det bästa är att köpa den smala variaten för de kan man flytta som en bricka själv.
För det blir lätt fullt – jag lovar.
Ha det gott
Annika

Kommentar av Annika

Precis, Just vad jag tänkte på med…det blev de smala brickorna, 30 cm x110cm!!! //Camilla

Kommentar av Trädgårdsliv & Design

Tänk att få börja plantera! Jag har en låda full av förpåsar – köper alltid för många..

/ Marie

Kommentar av Marie

Änglarna hittade jag i Skyrups monter men de säljer bara till butik/företag tror jag. De ser ut att vara i betong men de är i nåt mer plastigt och ganska tungt (inte lika tungt som betong dock) material men är väldigt fina. Jag köpte en på trädgårdsmässan förra året. Finns flera butiker som säljer dem.

Jag har min inne men det bör inte vara något problem att ha dem ute heller.

Tror att jag sett liknande änglar på Hornbach, om du bor i närheten av Stockholm, Göteborg eller Malmö tror jag, nånstans i Skåne i vilket fall.

Jag hojtar till om jag ser dem i någon webbutik eller så.

Kram Mia

Kommentar av Mia

Får jag ge ett tips på budgetvariant av bevattningsbrickor? Det stora möbel- och diversegrejer-varuhuset brukar ha billiga plastbrickor med kant. Jag har 20-30 stycken. Jag lägger på Willabs duk (mesta budgetvarianten är skumgummi av den typ man kan ha under diskställ). Brickorna är lätta, men tyvärr inte helt rektangulära – men man kan väl inte få allt för 10-20 kronor.

Kommentar av Anne Sofie

Visst är det kul att börja tänka på vår, sommar och utplantering.
Jag väntar lite till – tomatfröna ska i jorden i mars.

Kommentar av Lilla B

Det var inte lite fröer du har🙂
Det ger verkligen en kick, när man väl kommer igång. Jag har fortfarande inte börjat än, är ovanligt sen med starten i år. Men jag tar igen det senare. Borde nog oxå skaffa bevattningsbrickor. Det verkar smidigt.
Ha en bra vecka!

♥♥♥♥♥ Mari i Marieholm

Kommentar av Mari i Marieholm

Härligt massor av fröer! Såna där bevattningsbrickor tänkte jag med investera i! Får se om de har dem på mässan när vi kommer dit.

Kommentar av Anna

Hejsan. Vilken fin sida jag hittat. Har inte hunnit bläddra igenom än men det kommer..Jag älskar blommor men här i norr (zon 7) är det lite begränsat. Men jag provar ändå….Jag köpte bevattningsbrickorna i fjol. Två av varje sort och jag måste säga att jag ångrar de största. Mellanstorleken passade mej precis. Ska börja planera mina inköp nästa vecka..årets höjdpunkt.
Hälsningar från sköna Frostviken i nordvästra Jämtland.

Kommentar av Christin Hermansson

Ja nu är det dags att ta fram fröpåsar och dylikt.. ja man har sannerligen fått en hög på de fem år som jag bott i vårt hus. Blir lätt lite fler varje år.. *ler*.. och mycket reovering här också. Vilket fantastiskt vackert hus ni fått.. verkligen personligt och stiligt. Vilket är är det ifrån.. blev lite nyfiken på byggnadsstilen som jag verkligen gillade.
Kram och ha en bra vecka.. Monica

Kommentar av Moa/Monica

Hej!
Gillar din sida och har lagt till den på min nya trädgårdsblogg. Hoppas det är OK? Jag hittar så mycket inspiration och fina bilder här, tack! Peppar mig att fortsätta med bloggande, frösådder och trädgårdsplanering.

Tack!

Kommentar av Pilgrim

Och självklart måste ni spana en chili shop med massa roliga och ganska sällsynta fröer.

http://chili.tummelsta.se

Kommentar av Oscar




Kommentera

