Trädgårdsliv & Design


Det bara regnar- Usch!
2008-12-02, 12.27.23
Filed under: "Dagbok", Frösådder och växter, Min Trädgård, Trädgårdsliv

Det bara regnar här idag… Det är grått och trist och jag kände inte alls för att gå ut idag.
Tanken var att plantera en meter hög en som jag fått i min blomlåda vid växthuset, men tji fick jag…!

När jag väl klätt mig efter väder så satte jag spaden i min kruka för att gräva och det tog tvär stopp. Jorden var frusen! Vad gör man nu då…? Snabba beslut för jag har ingen lust att kämpa med stenhård jord en sådan här gråmulen dag.

Jo då i självaste marken så var det inga problem att gräva i. Kanske var inte platsen rätt vald, men vad är rätt plats i en trädgård i egentligen? Jag flyttar ju nästan allt jag gräver ner innan jag blir nöjd! 😉  Men jag blev lite besviken över att jag inte fick ner den i mn kruka för där hade den gjort sig bra, mycket bättre än inklämd bland tråkiga perenner som det nu blev! Men kanske klarar den sig nu, då den står i marken för det hade den inte gjort i min krukan.

Jag har en julen sedan förföra ägaren på tomten planterad från en julgrupp i början av 80-talet som nu står ståtligt vid trädgårdslandet med sina omkring tre meter hög. Detta fick jag höra av dottern till den då 90-åriga damen som bodde här fram till omkring 2001, som besökte oss för några år sedan. Den enen var då knappast två decimeter hög och dammen var på den tiden mycket intresserad av växter och trädgårdsarbete och  gjorde precis som jag nu gjort.  Gräver ner den i trädgården! Värt ett försök ivarefall kanske kommer min en också vara stor om si så där 10-20 år om den nu överlever vintern?!

julen-80tal

 

arets-julen

Ni glömmer väl inte att ta chansen att vara med på min utlottning av julvimplar —> Anmäl dig Här!

2 kommentarer so far
Lämna en kommentar

Oj, trodde inte att ditt inlägg kommit med. Hittade det inte förrän jag bläddrat i alla tävlingstips du lagt i din vänsterspalt. Det har verkligen ”ramlat” långt ner…. Vilka härliga jul enar. Tänk att de växer sig så stora 🙂
Tjingeling
Monica

Kommentar av Monica

Jul enar är toppen att ha till jul tycker jag.
Inne en favorit är enen Wilma som luktar citron och är lime.
Ha det gott i julstöket.
Annika

Kommentar av Annika




Kommentera

