Trädgårdsliv & Design


Damm i vintervila
2008-11-10, 09.46.15
Filed under: Dammen

I helgen togs dammpumpen upp och dammen gjordes klar för vintervila. Nu kan fiskarna lugnt simma ner till botten för att sova under de kalla vintermånader. Nytt i år är två stycken ishättor. Ishättan hindrar dammen att frysa helt om den är tillräckligt djup och möjliggör syresättning av dammen. Ishättan hjälper oxå fisken att överleva under vintern. Den biogas som bildas idammen  från bland annat plantornas nedbrytningsprocess tillåts också att tränga ut.

Damm i vintervila

 

 PS! Tack snälla för alla kommentarer i mitt förra inlägg… Jag lovar att återkomma då det börjar närma sig för min lilla webbshop. Företaget är i liten regi och kommer att kombineras med mitt ordinarie jobb.


5 kommentarer so far
Lämna en kommentar

Vad mysigt för firrarna att krypa in i vinterdvalan…I vår damm verkar det ha blivit hål och vattnet försvinner:/ Vi har bara haft problem i år. Trådalgerna har orsakat mycket huvudbry hela sommaren och nu har en av firrarna förmodligen blivit kattmat….Snart stänger vi oxå av pumpen och så får vi väl börja om från början i vår.
Tjingeling
Monica

Kommentar av Monica

Spännande med egen damm. Vi har pratat om det här hemma och alla är sugna – men för oss ligger det längre fram i tiden! Och just idag regnar det som tusan så för tillfället är jag ”mätt” på vatten!

/Monica

Kommentar av Monica

Ohh vad jag önskade att jag hade en damm.
Min son har lovat mig till min 50-årsdag och det är om ett år. Nu vet du det.Fast jag vet inte om det blir. Vattenfall i stenröset vill han göra och det vill jag mer än gärna ha.
Men allt skall som du berättar skötas också.
Ha en skön vecka
Annika

Kommentar av Annika

Oh va härligt, det är ju något visst med lite vatten, speciellt om det porlar lite också. Ha det gott trots novembermörkret / kram Tyra
THE GREENHOUSE IN TYRA’S GARDEN

Kommentar av Tyra

Vad fiffigt med ishättor. Det är något att lägga på minnet för framtida dammprojekt.

Kram Mari i Marieholm

Kommentar av Mari i Marieholm




Kommentera

