Trädgårdsliv & Design


Julpynt…Lite för tidigt, eller?
2008-10-21, 11.24.07
Filed under: Min Trädgård, Pyssel, Trädgårdsliv

I helgen var vi ute på en liten utflyckt till skogen. Där plockade jag lite  härlig grön mossa och tog hem. Vad ska jag nu göra med detta ?! Jo min man tyckte att jag var helt tokig och har kanske inte förstått det där med det lilla extra i trädgården!

Idag så kom jag på efter att bloggat runt och sätt massa fint julpynt att jag kanske ska göra en julgran…Men är det inte för tidigt med julpynt??! Man blir så lätt påverkad! Inte tala om Ikea som sålde små julgranar och julpynt redan häromdagen och jag var såååå nära så att köpa en gran, men så tyckte jag att det är inte rätt att ta ut julen redan!

Men så står man här ändå och vad gör jag….En Mossgran eller är det mosskon? .

 

Näää…Nu bestämde jag mig för att inte julpynta den redan! Så kulorna av…och Mosskonen åkte ut!

Anledningen till att det nu blev en kon är att jag vill att den ska synas från gatan , ett blickfång mot entréen och på håll då också lik en liten julgran… Ja hur man än gör så vet jag fortfarande inte om det är rätt eller fel med mitt mossprojekt.

Istället fick den lite kottar tillsällskap som dottern samlat på sig ;-).   

 

Uppdaterat senare ….

Har varit och stor handlat på en matvarukjedja i närheten och se vad jag hitta i grönsaksdisken…Prydnadspumpor för 24 kronor kilot. Ett fynd tyckte jag och plocka på mig lite roliga pumpor!

Absolut bättre än jul pyntet, eller hur!? Det är ju snart Halloween!

 

 

PS. Tack snälla Annika för den roliga presenten som skickade till mig igår. Vilka underbara fotokort du har.

15 kommentarer so far
Lämna en kommentar

Hi hi…ja, lite tidigt för julpynt kanske men mosskonen blev ju jättebra så där 🙂 Till jul kan du ju hänga tillbaka kulorna…..
Tjingeling
Monica

Kommentar av Monica

Så fin!
Kanskje jeg må ut å plukke litt mose til helgen?
Og det er jo ikke så lenge igjen til jul 😉

Kommentar av Hilde

Tycker att mossgranen blev hemskt söt! Och det där med när det är dags att julpynta är väl egentligen upp till var och en…fast jag kan hålla med, lite i tidigaste laget kanske – eftersom vi inte passerat Halloween ännu.
Väldigt fina pumpor också!

/Monica

Kommentar av Monica

Kul om du gillade det.
Blir lite sugen på julpynt men det känns lite väl tidigt för mig också. Det är lite mer att njuta av hösten.Det skall ju vara lite pumpa tid också.
Tur att det finns mycket att fira eller hur.
Ha det gott
Annika

Kommentar av Annika

Visst är det roligt att pynta med mossa och vackert blir det.Pumpor i olika sorter lyser upp i höstmörkret.
Ha de..
Ann

Kommentar av Gumman

Vilken underbar idé Hallowengran.. den snor jag direkt.. får plocka lite mossa imorgon.. resten har jag.. kram och ha en skön kväll..Monica

Kommentar av Moas

Men vilken fin mossgran du har gjort!! Den gillar jag och inte är den julpynt?! En gran är en gran oavset jul eller sommar 🙂
Läste att du skall skydda din blodlönn – undra om inte jag också borde göra det? Den är ju ny för i år och jag är ju lite rädd om den….. och Buddlejan är också ny… får nog ta fram hönsnät och gå ut i morgon. Ha en fortsatt trevlig helg =)

Kommentar av Lotta

Åhh, jag som ”älskar” mossa tycker den är jättefin. Mossa kan man gott ha hela året/hösten och inte bara till jul. I år har jag börjat rekordtidigt med julpyssel men annars gillar jag att vänta lite med julen och njuta av hösten…

Kram Karin

Kommentar av Karin A

Mossan är ett ”fiffigt” material… ; )
Praktiskt att kunna byta dekoration efter helgtema
/Janne

Kommentar av Gardenlife

Mossgranen var ju underbar. Vilken smart idé!

Kommentar av Johanna Carlsson

Hej!
Hittade hit från Annikas sida. Har suttit och läst igenom lite.
Din mosskon är jättefin. Det spelar ingen roll vilken årstid det är. Du kan ju bara ändra tillbehören 🙂
Återkommer gärna hit fler gånger

Kram Mari i Marieholm

Kommentar av Mari i Marieholm

Har också samlat på mig mossa och kottar men får väl avvakta tills efter helgen innan ….???
Riktigt trevig helg
Birgitta

Kommentar av Birgitta

Hello Tyra;

I really like this moss tree but can you give me a little more detail on the construction? I never made one before and I am missing a few steps between your pictures and my lack of understanding. 35 degrees F. here in Vermont USA with snow on the ground and black bears coming to the door every night, now feasting on anything in preparation for a winter’s nap.

George Africa
The Vermont Gardener
http://thevermontgardener.blogspot.com
Vermont Gardens
http://vermontgardens.blogspot.com

Kommentar av George Africa

Oj vilken fin gran/kon du har gjort. Nu fick du mig att bli inspirerad att sätta igång och pyssla lite jag oxå. Imorgon ska jag och en vän ut och plocka svamp så då ska jag nog se till att få hem lite mossa jag oxå.
Ha en skön dag.
Ciao Annika

Kommentar av Annika Lund

Saknar dina inlägg.
Kram
annika

Kommentar av Annika




Kommentera

