Trädgårdsliv & Design


Höst arbete fortsätter
2008-10-17, 16.27.39
Filed under: "Dagbok", Min Trädgård, Trädgårdsliv

De senaste dagarna har massor med björklöv ramlat till marken. För att hålla undan och inte få jobba ihjäl sig har jag tagit lite då och då med lövblåsen på grusgången. På gräsmattan kör jag över med gräsklipparen som finhackar löven och på så sätt går förmultningen fortare och all näring kommer gräset till nytta.

Härom dagen hämtade jag hem ett stort släp med täckbark och har påbörjat utskyffling runt nyplanterade buskar och häckar och så klart rosorna ska få också lite om foten, men än så länge är det lite tidigt för dem. Det måste bli en frost natt först innan rosorna kupas med täckbark, annars lurar man rosorna och de kan ta mer skada än vad det är bra för dem.

Stora krukor med vedartade växter har fått komma in i växthuset och ska såsmåningom bäddas in med säckväv om det blir en riktig kall vinter, annars får det nog vara.

Jag har även börjat bädda in min japanska blodlönn med löv. Idéen kommer från Trädgårdsdrömmar som så fint har visat hur känsliga växter ska skyddas. Så nu får jag hoppas på att den klarar sig. Förra dog i fjolvinter och jag hade då turen att få en ny av plantmarknaden på växt garantin. Andra växter som jag också ska bädda in med löv är buskpionerna och buddlejan.

I trädgårdslandet så kommer vinbärsbuskarna få markduk och täckbark runt marken för att förhindra kvickrot att ta över efter höstgrävningen är gjord.

Avslutar dagens inlägg med att tacka för alla kommentarer via mail och på bloggen. Tack! Ni är så gulliga allihop!

Jag önskar er nu, en trevlig helg med mycket sol och sköna stunder i i naturen och i era trädgårdarna!!!!

Bilden visar en skulptur som jag fick idag, och kommer från Willow Tree som så fint förmedlar olika känslor i sina skulpturer. Denna skulptur heter ”Ömhet”. Nästa skulptur på önskelistan är ”Angel of the garden”!


6 kommentarer so far
Lämna en kommentar

Ja…nu är det verkligen dags att börja kratta ihop alla löv. Jag tycker det är väldigt vackert nu på hösten med alla färger!!! Den där tårtan i förra inlägget skulle inte jag kunna tacka nej til….
Trevlig helg
tjing
Monica.

Kommentar av Monica

Kloka råd ang. att klippa ned löven i gräsmattan med gräsklipparen!
Nu är det tider då man får överväga hela tiden vilka växter man vågar låta vara ute ännu och vilka som skall in.

mvh, Anja

Kommentar av Anja

Tack för tipsen. Visst är det bra att alla tips sprider sig? Jag har lagt brevet på posten idag så på måndag kommer det.
Du frågade en gång hur jag vinterförvarade det kommer du att se så småningom.
Det blir en annan modell i år.
Spar det till det blir dags.
Fin tårta.
Trevlig Helg
Annika

Kommentar av Annika

Ja, vi har också fullt med björklöv överallt. Bakom förrådet ligger stora drivor med oxel- och hassellöv som man får pulsa igenom när man ska slänga potatisskalen!
Men det är vackert!!

Trevlig helg!

/Monica

Kommentar av Monica

Vad flitigt du är, jag blir lite skamsen över mitt höstarbete i trädgården. Men nu i helgen måste jag ut och få ner plantor i jorden som stått i sina krukor alldeles för länge.
Ha det gott,
hälsningar
Camellia

Kommentar av Camellia

Täckbark behöver vi också hämta till landet. Hoppas det kan hålla kvickroten borta.Får nog göra som du, lägga duk under.
Har lite fröer utav skogsaster så om du mailar mig din adress…
Ha det gott
Birgitta

Kommentar av Birgitta




Kommentera

