Trädgårdsliv & Design


Actaea simplex ”Brunette”
2008-10-07, 09.05.58
Filed under: Växtfakta

 

Vetenskapligt namn: Actaea simplex ”Brunette”
Färg: vit Doftar
Höjd: 150 cm
Härdighet till zon: 1-6
Läge: halvskugga
Jord: mulljord
Blomningstid: aug-okt
Blomma/Blad: purpurfärgade blad

 

En av de sista växterna som blommar nu är Höstsilverax-Actaea simplex ”Brunette”.

Denna växt planterades i fjol vid vår damm och står något gömt mot dammens kant. Hade nästan glömt bort den då jag i Söndags tog en koll i trädgården efter ett helt dygns ihärdigt regnande. Den trivs där den står och doftar enormt gott (Doften är lik smultronschasmin)
 


7 kommentarer so far
Lämna en kommentar

Ja visst är den fin. Själv köpte jag en annan sort (svindyr)’Pink Spike’. Konstigt nog lär denna ha kritvita blommor, trots namnet. ‘Brunet’ har ju lite rosavita. Båda har dock väldigt mörkt bladverk. ‘Pink Spike’ lär ha ännu kraftigare växtsätt också.

mvh, Anja

Kommentar av Anja

Vilken vacker blomma! De där sista höstblommorna är det något speciellt med!

/Monica

Kommentar av Monica

Vilken underbart vacker bild.. stod o höll i en sån på plantskolan förra månaden när jag inte tyckte jag hade råd.. nästan 300 kr tyckte jag var mycket just då.. Men jag ångrar mig nu.. de är ju sååååå snygga.. Ha det gott.. Monica

Kommentar av Moas

Så fin!! Helt ny för mig. Kul med blommande buske nu på hösten och att den doftar!

Kommentar av Merja

Jo Brunetten gillar jag också. En av årets sista till att blomma och dofta.
Ha det gott
Birgitta

Kommentar av Birgitta

Fin bild du visar på en fin växt. Står på önskelistan.
Ha det gott
Annika

Kommentar av annika Chritensen

Oj vilken vacker blomma! sån vill jag oxå ha!!!
Tjing
Monica

Kommentar av Monica




Kommentera

