Trädgårdsliv & Design


Det blommar än…
2008-09-16, 14.11.06
Filed under: "Dagbok", Frösådder och växter, Min Trädgård

Tog min lilla kamera ut för att se vad som blommar i denna kyliga höstdag. Hittade faktist en hel del…

Bland rosorna så blommar Leronado da Vinci som har blommat mycket sparsamt i sommar men verkar komma i gång nu. Dessa rosor planterades 2006. (Bild)
Bonica 82 är också inne på sitt andra flor trots taskigt bladverk.
New Dawn och Diamond Border  (Bild) blommar än.
Rosenskäror i olika färger blommar fortfarande. Ju mer man klipper bort det över blommande ju fler blommor kommer det.
Violen Viola cornuta ´Columbine´ (bild) är igemtligen en vår blomma men den har stått så fint i sin kruka sedan i maj med ett litet uppehåll på en -två veckorunder juli månad. Ska tillägga att denna viol luktar underbart!
Höstens favorit är Höstastern (Bild) som pryder trädgårdslandet med sina ståtliga fång i massor. Dessa vakra blommar står sig ända till snön tar dem. Igentligen borde jag dela dem (igen) och plantera dem i rabatterna närmare huset. Sorten är okänd då jag tror att  astrar har funnits i trädgården i minst 60 år
Andra perenner som också blommar nu är  Höstrudbeckia (bild), Höst flox (bild), Rosenflockel och hampeflockel, Sköldpaddsört,  Höstsilverax, Kärleksört och Stärnklocka
Med på bild finns också näckrosen som jag fortfarande går och väntar på! Den vill inte riktigt slå ut. troligen på grund av höstkylan och de få soltimmar som som värmer nu.

Med kärleksörtens alla små mini blommor vill jag tacka Er alla för de fina komentarerna som ni skrivit till mig i mitt förra inlägg. Det glädjer mig enormt att ni så troget läser allt jag skriver.

Kram Camilla


9 kommentarer so far
Lämna en kommentar

Underbara bilder! Och då vill jag osökt fråga:vaddå höst;))!

Säger hösthataren Anja mvh!

Kommentar av Anja

Hej!
Åh, vad jag är glad att jag hittade dig! Och vilken fantastisk blogg du har!!! Du är varmt välkommen i tävlingen men länken till dig fungerar inte, skulle du kunna komma in igen och anmäla dig en gång till? Om du vinner blir det så mycket enklare att hitta dig och det hoppas vi på eller hur?
Ha det gott!
Erika

Kommentar av Härligheter enligt Erika

Mums! Vilken härlig kompott!
Det finns mer som blommar ute nu än vad man tror!
Linda

Kommentar av LindaLunda

Tänk vad mycket som fortfarande blommar.. det finns en hel del hos mig också.. Ditt collage var jättevackert.. Kram Monica

Kommentar av Moa/Monica

Ja du det finns mycket att njuta av även på hösten.
Våran bok Den lilla Gröna vill just tala om att man har trädgård faktsikt hela året.
Fint collage du har gjort.
ha det gott
Annika

Kommentar av Annika

Jätteotäckt! Jag blev så fullkomligt uppslukad av telefonsamtalet att jag glömde… helt otroligt!

Vad jag gillar dina foton! Kollaget är helt ljuvligt!
Erika

Kommentar av Härligheter enligt Erika

TAck för din snälla kommentar hos mig! Åh, va mycket fint du har kvar i din trädgård…jag har kärleksört och rudbeckia och konstigt not lite löjtnantshjärta och en riddarsporre som förökat sig till en rabatt! Trevligt! Ha en trevlig helg! Kram🙂

Kommentar av signe

Härliga bilder! Här har rådjuren tagit mycket av höstens blomning på rosorna, men New Dawn når de inte upp till så den blommar fint fortfarande!

Blommorna på hösten känns så skira och vackra i kylan, det är något helt annat än högsommarblomning!

Trevlig helg!

/Monica

Kommentar av Monica

Hej Camilla.
Jag vet att du vill se mera av mitt växthus. Det kommer snart så håll ut. Det är så mycket på gång just nu. Så det kommer snart på bloggen.
skylten kan du få av mig, jag skall få en annnan.
Annika

Kommentar av Annika




Kommentera

