Trädgårdsliv & Design


Skönheten i det vilda
2008-09-09, 21.54.28
Filed under: Dammen, Min Trädgård, Trädgårdsliv

Varje dag kollar jag nu till min damm för att se på näckrosen. Och titta vad som börja hända…  Hoppas det blir sol nu i några dagar så jag kan få njuta av den. Trodde ju aldrig att det skulle bli något av denna skönhet som sattes våren 2007.

Fiskarna trivs bland näckrosbladen och vad jag kan räkna till så finns det ca 13 stycken guldfiskar och koi. Även i år ska fiskarna få övervintra men då med en köpt is öppnare för luft omsättningen ska bli optimal. I fjol hade jag en frigolit platta som låg över en sten och gjorde att vattnet aldrig frös till is just där, men det var inte världens snyggaste uppfinning direkt ;-)

Dammens bakre del där den rostiga skrotiga skottkärran står och som fungerar som ett vatten fall är och för blir vild. Här rensar jag aldrig ogräs, vilket har resulterat i mossa och en frösådd björk och lite annat smått övergivet ogräs på bara drygt ett år sedan den anlades.

Vattnet har varit på gränsen för grönt på grund av det varma och soliga vädret som vi hade i somras och det innebär att jag måste se till att få ner lite mer växter till våren så att de kan konkurrera ut algtillväxten.

 

Vill avsluta dagens inlägg med att tacka för alla härliga och inspirerande kommentarer som jag fått på sistonde. Tyvärr hinner jag inte att svara alla bloggare och ge er bloggkommentarer. Men jag gör så gott jag kan och tittar gärna runt och njuter av allt fint ni gör! Kram till er alla! //Camilla


13 kommentarer so far
Lämna en kommentar

En damm verkar vara det varje trädgård bör ha. Din näckros, som troligen blommar nu, guldfiskar, vattenfall i en gammal rostig skottkärra osv.
Synd att vår trädgård är så liten.
Ingen större saknad men det är fint och roligt att läsa om dammar i andra bloggar.
Ha det gott
Birgitta

Kommentar av Birgitta

Vilken sagolik damm! Känns som om hösten är långt borta när man ser det rinnade vattnet…. så vackert! Tusen tack för awarden och att du tänkte på mej, så glad jag blir! Jag har dock valt bort att nämna om sådant på min blogg för att det ofta är sådant i cirkulation men jag blir så smickrad ska du veta! Ha en fortsatt skön vecka, med hopp om lite sol till helgen! Mari.

Kommentar av Guldkant på Livet

Tack snälla ni!
Till Mari! Jag förstår att du valt bort det där med awards! Jag har oxå haft tankarna på det. Det tar tid och kraft att hålla på med det och samtidigt känns det hedrande att få en award! Skönt att du tagit ställning… Du är värd den ändå!😉 Jag har uppgett för vissa att det inte är något tvång att fullfölja Awards reglerna just pågrund av de skäl vi skrivit om här. Hoppas att grundaren till Awarden inte blir besviken på oss!😉 Kram från mig

Kommentar av Trädgårdsliv & Design

Hej och tack snälla du för utmärkelsen!🙂 Så underbara trädgårdsbilder!..hos mig finns inte så mycket blommor längre…bara några envisa stackare som blommar fortfarande som till exempel röd rudbeckia!🙂 KRAM

Kommentar av signe

Din trädgård innehåller så mycket vackert och spännande! Tidigare har jag faktiskt dömt ut damm i vår trädgård men det skulle vara kul med ett lite större vattenblänk än våra fågelbad. Det är kul med djurliv i trädgården…

Roligt med näckrosen! Kram Karin

Kommentar av Karin A

Ja just det! Jag tänker som du när det gäller utmärkelser. Alltför svårt att välja, alltför många som cirkulerar omkring…och tiden såklart! Det är roligare att göra inlägg och att kommentera…🙂

Kommentar av Karin A

Mycket snyggt! Kul med fiskarna och näckrosor. Min blommar också än.Går och kikar på den då och då och förevigar den med kameran:)
Vackert växthus du har!!Ha det gott/Merja

Kommentar av Merja

Ohhh vad jag gillar din trädgård. Idag kom fröerna tusen tack.
Vilka fina kuvert du gjort.
Skall fota dem imorgon och lägga ut på bloggen om inget annat kommer emllan.
Kram och tack
Annika

Kommentar av Annika

Oh va kul att titta in hos dej igen, så mycket fint både i text som i bild. En damm vilken lycka en sådan står på min önskelista. Hoppas att allt är bra med dej och din fina familj. Kram Tyra

Kommentar av Tyra

Din trädgård ser verkligen ut att vara en grön oas – underbar!

Kommentar av Poppins

Vad fint!!!! Gillade speciellt vattenfallet!
Linda

Kommentar av lindalunda

Så fin din damm är. Den ser ut att finnas där alldeles naturligt.

mvh, Anja

Kommentar av Anja

Your pond looks lovely. I like the ferns planted near the rocks to the right of the falls. They make it look like a natural pond. It is a very lush looking area.

Kommentar av Northern Shade




Kommentera

