Trädgårdsliv & Design


Höstlökarna är beställda och lite om mina rosor.
2008-09-02, 21.38.17
Filed under: Frösådder och växter, Min Trädgård, Rosor

Oj, jag vet inte vad jag tänkte på nu men det slant iväg en beställning på lite schysta lökar…Fniss!

Men å andra sidan så var det precis de lökar jag ville ha då jag planterade min ros och buxbomshäck i våras. Så i år ska jag inte vara för sent ute med höstlöksplanteringen. Jag brukar ha förmåga att glömma bort och sedan då jag väl tagit mig till affären så är det ganska urplockat från hyllorna. Det ska bli en ny erfarenhet att få dem från posten!🙂
Beställningen gjordes på Frö med Posten

Det blev:

  • HonungslökNectaroscordum siculum, klockliknande hängen i vit- rött- grönt, så fin! Har en sådan sen förut men den står så gömt och nu blir det sammanlagt 15 lökar så det ska verkligen synas!!!🙂
  • KirgislökAllium aflatunense ‘Purple Sensation’ , Lilarosa blommar maj-juni 50 cm hög. Totalt 21 lökar ska lysa upp bland de vita rosorna, Diamond border
  • Kejsartulpaner  White Emperor – En doftande tulpan som blommar med vita blommor. Höjd 35-45 cm. Blommar i april-maj. Har hört att de är tåliga och ska kunna bli långlivade i trädgården. Låt oss få hoppas på det! Även dem ska planteras bakom buxboms häcken.

Gjorde en runda i trädgården i går för att kolla in läget. Bland annat så upptäckte jag att min näckros stod i knopp!!! Jippiii! Jag som näst intill gett upp hoppet på den och inte minst nu när det blivit kallt och vissa blad börjat gulna. Låt oss få hoppas att den nu hinner slå ut så jag kan få fota den och framförallt få se vilken färg det är för det har jag glömt.

Rosen New Dawn har vuxit till sig i år och blommar fint, troligen för att jag givit en hel del gödsel i år.  Så nästa år så ska den och de andra rosorna och perennerna få lite extra mycket så att det blir lite mer kraft i allt växande. Jag har ju varit lite feg och trott att jag över gödat dem… men en gammal trädgård behöver nog lite extra näringsämnen i jorden.

Rosen Diamond Border som jag köpte i våras av Horton Green är helt underbar!!! Se så vacker den är!

Små laxrosa knoppar som blir en underbara enkel vit blomma i massor! Blommar hela sommaren. Kul! Och till nästa år somsagt ska dem få sällskap av lite tulpaner och kirgislök

Där emot så vet jag inte vad som hänt mina Bonica rosor iår. Bladverket är gulaktigt på vissa rosor och de har blommat snålt i år. I och för sig så är det nog hög tid att nybeskära dem till våren och kanske få lite go´ny jord kring fötterna, men jag måste väl också erkänna att jag har varit dålig att täcka dem på vintern och det kan ju också vara en anledning till att de kanske har fått frostskador. Så Aja baja… en stor bakläxa för mig!!! Jag måste sköta om dem lite bättre!

 

Aslutar med en annan ros som är nu inne på sitt andra sena flor La Reine Victoria.

Ha det gott! Kram från Camilla

 


2 kommentarer so far
Lämna en kommentar

Mycket lätt att slinka med fingrarna och beställa lite lök.. =).. har gjort samma här.. vackra tulpaner, narcisser och krokusar.. Vackra rosor du har och visst är det roligt att ha såna som fortfarande blommar, förra hösten blommade min Mary rose tills frosten tog den.. Kram och ha en skön helg..Monica

Kommentar av Moas

Hej!
Mina new dawn blommar också fortfarande.Men det är i princip bara de riktigt höga rosorna som fått behålla knopparna nu – rådjuren har ätit upp allt som sitter lite lägre.
Lökar är jag dålig på….glömmer lätt bort dem på hösten och på våren surar jag över att jag låtit bli att plantera några.

Fina rosbilder i blogginlägget!

hälsningar

Monica

Kommentar av Monica




Kommentera

