Trädgårdsliv & Design


Spagettipumpa
2008-09-01, 17.42.27
Filed under: "Dagbok", Frösådder och växter, Recept

Veckans tema för min son som går årskurs två är  Frukt & Grönsaker och därför gjorde han tillsammans med övriga i klassen ett besök på miljövårdscenter där de odlar frukt och grönt. Barnen fick köpa med sig hem olika grönsaker och frukt till en kostnad för 20 kronor per man.

Och O valde att köpta en ”stor bomb” som han uttryckte när jag kom till skolan. Hihi…Barn har fantasi! Det var en enorm ”Spagettipumpa” – Cucurbita pepo som vi senare tillagade till middag. Hör och häpnan både O  och lillasyster C åt med god aptit! Riktigt Gott Faktist!

Så här gjorde vi:

  • Dela och kärna ur pumpan.
  • Kok den i ca 20 min i saltat vatten (tills den blir mjuk som potatis ungefär)
  • Riv ut ”Spagettin” med en gaffel och servera till het köttfärssås och grönsaker.

Givetvis kommer vi att pröva odla Spagettipumpa till nästa år och har nu lagt frö på torkning.


5 kommentarer so far
Lämna en kommentar

Det måste jag också prova! Tack för tipset.
Var får man tag på frön mån tro?
Tack för tipset.
Annika

Kommentar av Annika

Hoppsan hade lite för bråttom men att skicka iväg dkommentaren. Blev lite upprepningar.
Ha det
annika

Kommentar av Annika

Det blir väldigt gott oxå om man inte gröper ur ”spaggettin” utan lägger köttfärssåsen där kärnorna låg så att säga, och gratinera med ost på. Mums!! Ser snyggt ut oxå när man serverar en gratinerad spagettipumpa, min sambo blev mycket imponerad.

Kommentar av Elina

Lustigt.. jag sådde ju frön men det blev aldrig något men som sagt jag har inte särskilgt gröna fingrar.
Hoppas att allt är lite bättre nu och det var kul att se sonen sitta som en kung.
Ha det gott
Annika

Kommentar av Annika Christensen

Just det, var har du hittat frön? Jag har letat spagettipumpafrön i olika frökataloger utan att hitta nåt.

Kommentar av Vid sjön.




Kommentera

