Trädgårdsliv & Design


Enkla Snabba Äpplerecept
2008-08-07, 22.20.11
Filed under: Recept

Nu är det äppletid och här är mina snabbaste äpplerecept. Vi har så mycket äpple att vi inte hinner äta upp allt. Mycket går tyvärr till komposten då vi inte hinner plocka innan vinden drar ner dem och de blir fula och bruna.

Mina barn hade en idé och försökte sälja äpple vid gatan för 10 kr handlarkassen men vädret lockde inte till utelivet för ortsborna och affärerna gick dåligt för dem. Synd för de hade dukat uppså fint och skrivit skylt och allt.

 

Äpplesoppa

Barnens favorit är min äpplesoppa! Enkel att göra och mycket god till både frukost och mellanmål men även till efterrätt med lite vaniljglass !

4 portioner

½ kg äpple
1 liter vatten
2-3 msk socker
1 bit kanel
2 msk potatismjöl

Koka uppvattnet med socker och kanel. Skala och kärnaur äpplena och dela dem i klyftor. Lägg i äpplena och låt de koka ettpar minuter. Rör ut potatismjölet i lite kallt vatten och häll ner den i soppan.  Servera soppan kall eller avsvalnad.

 

Gamla mormors paj –

& min mans favoirit!🙂

Skala o klyfta äpplen och lägg dem i en  osmord pajform.

Koka ihop :
100-125 g smält magarin
1-1½ dl socker
2dl mjöl
3/4 tsk bakpulver
+ ev. riven citron skal

Lägg smeten över äpplena och grägga i ugn på 200 grader i 30 min. Servera med vaniljsås.

 

Jag vill tacka för alla bra tips som jag fick i mitt förra inlägg som man kan göra med äpplen. Ska testa att torka äpple och sen kan jag lätt säga att boken ”Mina Äpple” var en höjdar bok! Mycket gott och härlig läsning! Ett måste i kokbokssamlingen i köket så här års!🙂

Kram från Camilla


4 kommentarer so far
Lämna en kommentar

Hej Camilla!

TACK för äpplerecepten! Spännande med soppa!
Tack för dina snälla ord..jag tycker DITT växthus är alldeles underbart🙂

Kram
Mia

Kommentar av Mia

Den där pajen får jag nog testa. Man behöver något nytt ibland. Fin bild du visar.
Kul om du gillade boken. Fast du kan nog allt redan som står iden. Hoppas ialfall att du kan njuta av den. Många av bilderna är tagna i min trädgård.
Annika

Kommentar av Annika

Äppelsoppa var nåt nytt.Det kanke man borde prova. Gillar allt med äpplen:)

Kommentar av Merja

Den där äppelpajen måste jag prova! Fast det får bli på äpplen från affären. Av våra tre äppelträd får vi bara frukt på ett enda i år och det blir 5 st Ingrid Marie. Hoppas på bättre skörd nästa år!

hälsningar

Monica

Kommentar av Monica




Kommentera

