Trädgårdsliv & Design


Äppleskörd och frö samlar tid
2008-08-03, 23.56.40
Filed under: "Dagbok", Frösådder och växter, Min Trädgård, Trädgårdsliv

Nu är det hög tid att skörda sommaräpplen! Här på bild ett Transparent Blanch som är gott till både mos och pajer men också till att äta som det är.

Har i dagarna beställt en bok om äpple och hoppas på ny och goda recept men även lite rolig kuriosa om äpple- Min äpplebok av Elisabeth Johansson .

Då Man skördar äpple ska man tänka på två saker

1. Att man får med den lilla skälken som sitter på äpplet. Då håller äpplet längre om man ska förvara dem.

2. Att man inte drar i äpplet utan knipsar försiktigt av det genom att vika det åt sidan för annars är det lätt att en bit av grenen följer med och då bildars ingen frukt där till nästa år i och med att man tar bort fruktkudden som bildar frukt/äpple.

Jag vet inte riktigt vad jag ska göra med alla mina äpplen. Förr i tiden kunde man lämna in sina äppleskördar till ett musteri och sedan få tillbaka härlig god dricka på sina äpplen. Idag så är detta fördyrt och de har blivit utkonkurerade av billiga dryckesvaror från lågprismarknaden. En annan anledning är att dagens människa lever i ett samhälle där man inte tar tillvara på de tillgångar som ges, man är helt enkelt inte tid att skörda och därför liten efterfrågan på egen äpplemust.

Nu är det även hög tid att samla in sina fröer från alla sina överblommade perenner och bienner. Själv Har jag fått i hop en hel del av borstnejlikor, fingerborgsblomman, blågul och klottistel. Jag har ochså klippt ner vissa perenner så att man kan driva fram en extra ny blommining innan hösten är här.

På tal om höst så börjar det bli ganska så mörkt om kvällarna nu och då är det lite extra mysigt med trädgårdsbelysning. Så här såg det ut här om natten hos oss då jag och min man satt och njöt ute vid 00.30 tiden.

Avslutar dagens inlägg med ett litet trädgårdsbesök vid dammen.

//Camilla Trädgårdsliv & Design


6 kommentarer so far
Lämna en kommentar

Helt underbart växthus. Visst kanman sitta där hur länge som helst med tända ljus. På hösten brukar vi ha fest i vårat växthus.
På tal om äpplen så brukar jag torka äpplen till äpplechips. Ja så till äpplepynt till jul förstås.
Barnen älskar torkade äpplen.
Annika

Kommentar av Annika

Hej igen!
Jag har en äppeltork jag torkar mina äpplen i. Det är det bästa jag fått någon gång.
En heter evermat och man kan torka allt i den.
Tror du kan hitta den på nätet. Den kostar en del men jag har haft min i 20 år.
Jag skall leta fram den på nätet till dig.
Annika

Kommentar av Annika

Skicka din mejl adress så har jag gjort en pdf till dig.
Annika

Kommentar av Annika

Vilket underbart växthus ni har.. blir ju helt sjuk, visst är det fantastiskt när man får till det så där perfekt.. Är glad för din skull.. =). Ska ut och kolla mitt äppleträd som jag också tror är transparent blanch, och så bra tips jag fick =). Ha det gott..Monica

Kommentar av Monica/Moa

Köp en juicepress. Det är ju hur gott som helst att kunna pressa sin egen äppeljuice!

Kommentar av Jennie

Vilken härlig bok om äpplen och va mysigt det såg ut hos er där på natten med den mysiga belysningen! Jag meddelar i bloggen då det är dags för tidningsreportage…inte förrän nästa år.. Ha det gott! KRAM

Kommentar av signe




Kommentera

