Trädgårdsliv & Design


Fler bilder från växthuset
2008-07-20, 00.01.46
Filed under: Växthus

Nu äntligen är vinrankan på plats i ena hörnet. Det blir nog en ranka till till nästa år för nu orkar jag inte gräva mer för i år. I varefall inte i så stenig och välpackad grund som detta var. Ca 70-80 centimeter ner i marken blev det och sex påsar jord gick åt. jag höjde även upp nivån genom att göra en stenmur runt växtbädden.

Till en början får rankan klättra på en gammal fönsterbåge som jag fiskade upp för ett antal år sedan på återvinningsgården.

Skåpet på bilden är även den räddad från att hamna på tipen för några år sedan. Den tillhörde min pappas mormor och var deras första fina möbel. Från början var skåpet brunt men fick en ny härlig gråblå färg i våras.

I andra hörnet står en gammal stege som vi hittat i huset då vi flytta hit. Den fungerar utmärkt till att ha småkrukor och mini odlingar på innan växterna blir för stora.  Fikonträdet tillhör min yngsta son och står och väntar på att få ny jord i en större kruka. (Här vill jag ha en vindruvsranka till…)

Mina gamla slitna trädgårdsstolar fungerar utmärkt som avställnings yta, här med pelargonen Mårbacka, då det stora bordet ska dukas för goda fika och mat stunder med familj en och vännerna.

Avslutar dagens inlägg med en liten blomma som också till hör mitt växthus. En blomma som följer dygnets rytm och blommar mellan tio på förmiddagen till tio på kvällen och som jag fick av en vän från stockholm då vi hade dopfest. Tack Limpan ;-).

4 kommentarer so far
Lämna en kommentar

Hej! Tack för besöket och kommentaren hos mig! Vad fint du har det, härliga bilder och ljuvlig stämning i det du skriver. Jag kommer tillbaka!
/Anna

Kommentar av Anna

Oj så fint du har i ditt växthus.. ett riktigt drömställe. Tänk sedan när du kan sträcka dig efter en vindruva.. sippa på lite gott vin och bara njuta då är det värt allt besvär att gräva ner i 60 cm sten.. *ler*.. ha en skön söndag.. Monica

Kommentar av Monica/Moa

Här kommer det utlovade krusbärssaftsreceptet:

1 kg krusbär
4 dl vatten
500-600 g socker per liter saft

1.) Skölj bären och låt dem rinna av. Lägg dem i en stor gryta och häll på vattnet. Koka under lock i 20 min.
2.) Mosa bären mot kastrullens sida med en hålslev eller sked. Sila bären i silställning.
3.) Mät upp mängden saft och räkna ut sockermängden. Blanda socker och saft och låt koka långsamt i ca 10 min. Ta grytan av värmen och ta bort skummet med hålslev.
4.) Häll upp saften på helt rena och varma flaskor och förslut väl.

I många recept ska man ha någon form av konserveringsmedel, men jag brukar hoppa över det och istället frysa om konserverna ska förvaras länge. Fast det är väl både en fråga om förvaringsutrymmen och villigheten att använda tillsatser.

I år tog jag ett annat recept, från Allt om mats hemsida. Där hade de mynta i krusbärssaften, det blev jättegott det med!

/Monica

Kommentar av Monica

Fint växthus och spännande blogg. skall titta runt lite till.
Annika

Kommentar av Annika




Kommentera

