Trädgårdsliv & Design


Fikon, Chili och Tomat
2008-07-10, 00.15.44
Filed under: Frösådder och växter

Jag har fått den stora äran att vårda min yngsta sons första träd- Ett fikon träd, som G fick på sin dopdag av sin faster. Kul idé! Det finns redan frukt på det och det ska bli skoj att få smaka av frukten då den har mognat. G kommer att bli min lilla trädgårdsmästare det är jag helt övertygad om och han kommer att få växa upp med egna odlade primörer av olika slag.

På mina chili plantor har det också bildats frukt och nu vätar vi på att de ska bli röda så vi även dem får smaka av.

Tomaterna har börjat skifta i färg och idag på eftermiddagen så kunde jag se att den röda färgen blev något intensivare än vad den var på förmidagen av dagens sol. Jag har nu toppat alla plantor som når upp i glastaket i växthuset och alla plantor har ansas på blad så att solljuset når tomaterna. Man kan ta bort en hel del blad på tomatplantorna utan att plantorna tar skada. Det gör bara gott för tomaterna som då får all växtkraft och näring.


1 kommentar so far
Lämna en kommentar

Men så fint med ett fikonträd i doppresent!
Min yngsta dotter fick ett eget körsbärsträd (av Göteborgs-Posten!) när hon föddes – och det har fått hänga med trots husflytt. Idag är både dottern och trädet (ett Gårdebo) 6 år och växer så det knakar!
Tack för trevlig läsning. Jättefin blogg!

Kommentar av Monica




Kommentera

