Trädgårdsliv & Design


Cirsum eriophorum
2008-06-09, 22.57.30
Filed under: Frösådder och växter, Växtfakta

För fyra år sedan satte jag några plantor som jag fått och som ingen viste vad det var för något. Året där på blommade en enormt vacker tistel som jag efter ett tag fick veta via Göteborgs botaniska trädgård var en Cirsium eriophorum. En sällsynt art i Norden och jag vart lite extra stolt över den! Jag samlade in frö och delade med mig en del men tyvärr så förlade jag mina egna frö det året så jag trodde att jag hade sätt den för sista gången.

Nu fyra år senare så har jag åter igen två plantor, kanske fler, som har frösått sig själv från 2005 och legat i vila tills i år då den åter igen ska blomma i rabatten. Jippi!

Cirsium eriophorum är bienn (två-årig). Den är
vitt spridd över stora delar av Europa (väst och
Centraleuropa söderut till N Italien samt V & S
Balkan), dock ej i Norden.
Av någon anledning så har tistlar alltid
betraktats som stickiga ogräs fast flera av dem
är utomordentligt vackra växter i trädgården. Så
i år ska jag vara noga med mina fröer för ska man
ha tistlor i trädgården så är det helt klart en
Cirsum eriophorum man ska ha!

(Bild överst Cirsium eriophorum i blom.

Bild nederst ännu ej utslagen Cirsium eriophorum)

Cirsium eriophorum gällande namn för Cirsium eriophorum, klottistel (Asteraceae)

2 kommentarer so far
Lämna en kommentar

[…] En växt som många tyckte var spännande var Cirsium eriophorum som jag skrivit om Här förut. […]

Pingback av Trädgårdsbesöket den 23/6 « Trädgårdsliv & Design

[…] kämpar jag med att särskilja Cirsium eriophorum från sin flygkvast eller vad man nu kallar det […]

Pingback av Frösamlarbricka « Trädgårdsliv & Design




Kommentera

