Trädgårdsliv & Design


Kampen mot Bladlöss och Rosenskottstekel
2008-06-03, 23.08.13
Filed under: Ogräs & skadedjur

Just nu driver jag en kamp mot bladlöss-Aphidoidea på bland annat mina rosor. Ibland klämmer jag ihjäl dem men oftast blir det hård stråle med vattnslangen och ungefär engång i veckan går jag runt med ”såpvatten” (2,5 l ljummet vatten 0,5 dl flytande såpa (inget T-röd behövs mot bladlöss i såpvatten)) och besprutar dem. Efter besprutningen får rosorna vara i ett dygn och jag kan skölja bort de döda intorkade bladlössen från växten .

Mer fakta om bladlöss finns på Wikpedia

Bild: Wikpedia

Rosenstekeln där emot är svårare att få bukt på men jag lovar att de rosor som har drabbats har grunligt synats och varje ihopknövlat blad har öppnats upp i jakt på de bruna äkliga larverna som därefter klämts ihjäl. Vissa skott på rosorna har jag klippt bort för att vara på den säkra sidan.

Rosenskottstekel -Ardis brunniveris. Är gulbruna, 10- ­ 12 mm långa larverna lever i nya skott och äter sig allt längre ned. Det skadade skottet svartnar och skrumpnar. Bekämpning: De skadade skottet skäras av och brännas så snart skadan ses.

Bekämpingsmedel mot rosenskottsstekel och rosenbladstekeln är…Kläm ihjäl dem eller 2,5 l ljummet vatten 0,5 dl flytande såpa 0,5 dl rödsprit (T-röd); Spruta på kvällen så spriten hinner dunsta bort innan solen kommer åt dropparna.


3 kommentarer so far
Lämna en kommentar

Good day very cool web site!! Guy .. Excellent .
. Amazing .. I will bookmark your site and take
the feeds also? I’m glad to search out a lot of helpful information here in the post, we need work out more techniques in this regard, thanks for sharing. . . . . .

Kommentar av Xaviere

Shakeata said on September 1, 2012

Kommentar av silver jewellery

wikipilipinas.org

Kampen mot Bladlöss och Rosenskottstekel | Trädgårdsliv & Design

Trackback av wikipilipinas.org




Kommentera

