Trädgårdsliv & Design


Vatten vatten vatten
2008-06-01, 23.25.09
Filed under: Dammen, Min Trädgård

Oj så varmt och härligt vi har det nu! Hoppas att det håller i sig hela sommaren med undantag från någon enskaka fint sommarregn. För just nu går det åt vatten i mängder.

Det är mycket som ska vattnas då man har planterat en del i vår. Avenbokshäcken törstar och får sig en rejäl rotblöta varje kväll liksom buxbomshäcken och rosen häcken dricker vatten  i mängder. Jag försöker vara lite smart och sätter vattenspridaren så att växterna får sig lite svalkande vatten då barnen vill bada i den. Även trädgårdslandet med nysådd sallad och annat gott behöver sin beskärda vattenmängd och inte tala om i växthuset och tomaterna och melonerna som växer så jag knappast hinner med att sköta dem. Värst är att vi har ju sått en del ny gräsmatta oxå i vår där det näst intill står still i växtligheten trots vatten nästan varje dag. Det är bara ogräset som vill komma upp. ;-( och inte gäset som jag vill.

Apropå tomatplantorna så har jag idag upptäckt att det börja komma tomater på dem- Så kul!!! Små runda gröna ska bli goda plommon och körsbärstomater… Kanske kan jag njuta av egna tomater till midsommar.

I dammen har min näckros kommit upp till ytan i form av ett blad, så nu vet jag att den har överlevt vintern men vattnet håller på att bli grönt av alger pågrund av värmen och det bekymrar mig lite. Jag läste på AoT;s forum att man kunde rena vattnet med halm i en jutevävssäck genom att placera den där vattnet cirkulerar som mest. Så det ska jag nu pröva och har idag skaffat mig halm från landet och en jutevävs säck. Annars blir det till att tömma dammen på nästan allt vatten och försöka få bort så mycket skräp och alger så möjligt.


1 kommentar so far
Lämna en kommentar

Jag har köpt en näckros till vår damm idag!
Jag hoppas så att den ska växa och blomma.
Just nu har vi 7 fiskar i dammen, men det brukar bli betydligt fler under sommaren!

Kommentar av haggann




Kommentera

