Trädgårdsliv & Design


Knoppar i regn
2008-05-18, 14.26.29
Filed under: Djurliv i trädgården, Min Trädgård, Trädgård, Trädgårdsliv

Tog kameran med mig ut i dag för att se vad som händer i trädgården. Efter några varma och torra dagar har vi nu mindre 10 grader och regn. Inget arbetsväder direkt och insatserna i mitt grönsaks land blev små i helgen. Lite ny jord och hönsgödsel till örterna var det som hans med innan regnet blev för ihärdigt.

Pionknopparna börjar bli stora och jag tror knappast att de blommar till midsommar utan snarare så är de nog överblommade om värmen kommer åter efter helgen. Detta oroar mig lite då det är bestämt att Närkekretsens Trädgårdsamatörer ska göra ett besök i min trädgård den 23 juni när det ska blomma som vackrast i min trädgård och veckan där på ska det bli barndop i trädgården. Så håll tummarna att de stannar upp i sin växtkraft och låter sig vänt på sin blomning tills midsommar är här!

Buskpionen som jag köpte i fjol på Örebros trädgårdsmässa har också en knopp i svagt gult, men ser lite konstig ut, precis som den inte hade några kronblad!
Jag undrar vad det blir för färg?… Faktist så kommer jag inte ihåg det… Hoppas på vit… Det ska blir en överraskning att få se!

Även den första rosknoppen lyser röd och något ansatt av bladlöss. Det är den kanadensiska buskrosen Rosa rugosa `Louise Bugnet´ som inte brukar blomma förän i början av juni.

Fjolårets frö sådd av Papaver orientale ‘Royal Wedding’…Så Vacker, helt vit med svart mitten har några feta knoppar vid dammen. Tänk er att se de vita stora blommorna lysa upp en sen sommarkväll vid dammen.🙂

Och till sist en bild på ett oväntat trädgårdsbesök vid dammen för någon vecka sedan.

(HiHi…Jag Hoppas på fler besök av fru and framöver!)


Kommentera so far
Lämna en kommentar



Kommentera

