Trädgårdsliv & Design


:-( Fiskbegravning.
2008-05-09, 22.13.18
Filed under: "Dagbok", Dammen, Djurliv i trädgården

Jag blev både arg och ledsen i dag! Hur kunde min dotter hova upp två fiskar för att begrava dem med nyplockade blommor? Vi som pratat så mycket om att fiskar inte klara livet utan sin damm! De två största och mest tamma (de som trivdes att vara närmast vatten ytan)  blev offer för ett hennes oförståelse och fundering om livets svåraste ämne- döden! Vad ska man säga, visst är det hämskat men jag kan försäkra er om att hon känner sorg och skäms enormt för det hon gjort i dag.

Nu är min stora fråga om man ska köpa nya fiskar eller låta bli så att hon förstår att det inte är så enkelt som att ersätta med nya fiskar. Hur hade ni gjort? Vill gärna höra hur ni tänker! //Camilla

 

4 kommentarer so far
Lämna en kommentar

Usch vad svårt..är hon gammal dottern, eller bara 3-4 år? Om hon är väldigt liten är det kanske svårt för henne att förstå. Jag hade nog köpt nya fiskar och pratat mycket om att man inte kan göra så, att de dör om de inte får vara i sin damm.
Kram vännen och lycka till!
Har tittat in mycket hos dig men varigt dålig på att kommentera den senaste tiden. Har njutit av den härliga ”sommaren” ett tag nu. Men nu kommer ju dåligare väder igen o så blir det nog lite mer bloggande 🙂
Kram
Mia

Kommentar av Mia

Tack för kommentaren! Min dotter är 6½ år och känner verkligen skam över vad hon gjort. Vi har nu köpt tre nya små fiskar och hon fick vara med då vi släpte ut dem i dammen. Dagen där på såg vi tre av de gamla fiskarna som har bosatt sig på botten av dammen. Jag tror fiskarna kan känna sorg efter de som dog pga att de brukar simma tillsammans och därför håller sig undan. Nu hoppas vi att de nya och gamla fiskarna ska bo in sig tillsammans och börja visa sig mer, för det är ju det som är så skoj att se när man har en damm. Kram C

Kommentar av Trädgårdsliv & Design

Är hon bara 6 1/2 år tycker jag hon skall vara förlåten. Inte kan man då förstå vad det är man ställt till.
Ha det gott
Birgitta

Kommentar av Birgitta

Självklart är min dotter förlåten och vi har pratat ut om det, och som jag skriver så skäms hon över det som hänt. Vi har senast i dag hovat skräp från dammen tillsammans och det märks att hon saknar sina/våra fiskar för de som finns i dammen är inte lika trogna vatten ytan som de som dog.

Kommentar av Trädgårdsliv & Design




Kommentera

