Trädgårdsliv & Design


2 april 2008 är första World Autism Day
2008-04-02, 13.13.44
Filed under: Dyslexi & Autism-det berör!

En dag att uppmärksamma !!!
Så här skriver RFA- Riksföreningen Autism om World Autism Day


-”Riksföreningen Autism efterlyser en storsatsning för att öka kunskapen autism hos personal i skola, barnomsorg, socialtjänst inklusive LSS , hälso- och sjukvård, habilitering, försäkringskassa och arbetsförmedling i samband med Världsautismdagen som äger rum 2 april.
I lärarutbildningar, socionomutbildningar, vårdutbildningar och andra grundutbildningar, på fortbildningsdagar för personalen måste moment om vad autism och Aspergers syndrom innebär finnas med.

– Kunskapen om autism, Aspergers syndrom och andra autismliknande tillstånd finns hos fler idag. Men den är tunn. Fler och fler känner till funktionsnedsättningarna, men färre förstår vad de verkligen innebär och vilka konsekvenser de får för skolgång, sysselsättning och vardagsliv, säger Eva Nordin-Olson, ordförande i Riksföreningen Autism.
-Också i vårt land utsätts personer med kognitiva funktionsnedsättningar, som autism och utvecklingsstörning, för avskyvärda övergrepp och rättsövergrepp inom verksamheter som ska ge stöd och service och tillförsäkra de funktionshindrade goda levnadsvillkor. Något den senaste veckan tydligt visat. Det är i strid med inte bara lagstiftning utan också mot FN:s deklaration om de mänskliga rättigheterna. Krafttag måste till för att stoppa detta.
2008 är första året som Världsautismdagen äger rum. Dagen har instiftats av FN och varje år kommer den 2 april att vara Världsautismdag.”

1 kommentar so far
Lämna en kommentar

ja, det är jätte jobbigt ..är en av de alla som råkat illa ut av samhället o myndigheter..alltså även de myndigheter som ska vara till hjälp för mig blir jag kränkt av..tycker det räcker att ha blivit kränkt hela livet av omgivning, i skolan o av släkten..skönt att äntligen ha blivit grundligt utredd o fått diagnos, ett namn på de svårigheter o fungerande jag haft i hela mitt liv..jag e stolt för den jag är o jag vill inte få bort min autism (autistiskt syndrom) men jag vill att samhället ska vakna o se vad dom ställer till med ..det finns en o annan bra ..tex på habiliteringen..men mera har jag inte träffat som e bra..tyvärr..LSS e ett stort skämt! där blev jag så kränkt att jag gick ner mig alldeles.
/

Kommentar av sussie




Kommentera

